Nederlanders onzeker over vliegen door vliegrampen

*s-Hertogenbosch * 9 juni 2015. Nederlanders zijn onder de indruk van de vliegramp met de MH17 en het neerstorten van het toestel van German Wings eerder dit jaar. Desondanks gaan Nederlanders na deze rampen nog steeds met het vliegtuig. Alleen denkt men er nu wel meer over na voor men gaat vliegen. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.014 Nederlandse consumenten.

Vliegramp weerhoudt niet van vliegen

Bijna vier op de vijf Nederlanders stappen na de vliegrampen nog steeds in een vliegtuig. Ruim de helft daarvan (54%) denkt daarbij wel meer na over de mogelijke gevaren dan voorheen. De vliegrampen weerhouden Nederlanders er echter niet van om te vliegen. Slechts 1 op de 11 stapt minder makkelijk in een vliegtuig door wat er is gebeurd. Vier procent gaat komend jaar niet vliegen vanwege de vliegrampen. E*n procent van de Nederlanders gaat hierdoor zelfs nooit meer met het vliegtuig.

Vooral vrouwen onder de indruk

Vooral bij vrouwen hebben de vliegrampen indruk gemaakt. Slechts een kwart van de vrouwen stapt volledig onbezorgd het vliegtuig in. Bijna de helft (47%) van de mannen is helemaal niet met de vliegrampen bezig als ze gaan vliegen.

Wel eerst de route controleren

Een kwart van de reizigers die nog steeds met het vliegtuig zouden gaan, controleert van te voren wel de vliegroute. Zij willen graag weten over welke gebieden het vliegtuig vliegt. De reizigers die komend jaar niet gaan vliegen vanwege de vliegramp, kiezen een alternatief vervoersmiddel (43%) of gaan minder ver naar een andere bestemming (33%).

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.014 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos).

Uw marktonderzoek

Heeft u een brandende vraag voor de Nederlandse consument of wilt u een antwoord van uw doelgroep? Wij denken graag met u mee over de onderzoeksopzet! Neem contact met ons (verkoop@multiscope.nl) op of vraag vrijblijvend een offerte aan.