Privacy van televisiekijkers

Ziggo schond de privacy van een deel van haar klanten door zonder hun toestemming voor marketingdoeleinden bij te houden naar welke programma's ze keken. Dat constateerde het College Bescherming Persoonsgegevens. Naar aanleiding van dat bericht vragen veel mensen ons hoe het bij XS4ALL zit met de privacy van televisiekijkers.

XS4ALL kijkt niet mee met klanten die een televisieabonnement hebben, zoals Ziggo deed. Wel worden anonieme gegevens geanalyseerd, bijvoorbeeld om te zien welke zender populair is. Die gegevens zijn niet herleidbaar tot individuele personen. Ook worden op geaggregeerd niveau kijkcijfers bijgehouden om te kunnen voldoen aan betalingsverplichtingen aan contentleveranciers, en voor de Stichting Kijkcijferonderzoek. Ook voor die gegevens geldt dat ze niet herleidbaar zijn tot personen.

Persoonlijke interesses van televisiekijkers kunnen ongetwijfeld heel interessant zijn voor marketingdoeleinden. Zo zouden bijvoorbeeld persoonlijke aanbevelingen voor een bepaald programma kunnen worden gedaan op basis van kijkgedrag. Maar waar je naar kijkt, zegt veel over wie je bent. Stiekem in de gaten houden waar klanten naar kijken is daarom een ernstige schending van de privacy van die klanten. Op zich is er niks mis met persoonlijke aanbevelingen op basis van gedrag, zolang de betrokken televisiekijker ervan op de hoogte is en ermee instemt. Mocht XS4ALL in de toekomst zulke persoonlijke aanbevelingen willen doen, dan zullen we daarvoor altijd eerst toestemming vragen aan de betreffende klanten.

Niels Huijbregts

Privacy Officer