Leeuwarder bedrijf Technea wint Koploperprijs

Het Leeuwarder duurzaamheidsbedrijf Technea heeft woensdag 10 juni de Koploperprijs in de wacht gesleept. Technea helpt en adviseert klanten hoe ze duurzamer kunnen worden. Het bedrijf won de prijs omdat ze zich het meest had onderscheiden op het gebied van duurzaamheid. Wethouder Isabelle Diks reikte de prijs uit tijdens het vijfde Koplopersymposium.

De vijfde editie van het Koplopersymposium vond woensdag plaats in twee `geuepcyclede' locaties, namelijk de Koepelkerk en het bedrijvenverzamelgebouw Emmastate in Leeuwarden. Het thema van het symposium was: Hoe laat je zien dat je duurzaam onderneemt? Hoofdspreker op het symposium was Roel

Welsing, marketingmanager bij Triodos Bank en in 2013 uitgeroepen tot Marketeer of the Year. Aan het symposium namen in totaal ruim 250 ondernemers, studenten, Koplopers, communicatie-experts en overheidsmedewerkers deel.

Praktische tools voor bedrijven die duurzaam ondernemen

Het symposium bestond uit workshops en lezingen. Koplopers en andere duurzame ondernemers konden er praktische `tools' krijgen waarmee ze klanten, relaties en andere stakeholders kunnen laten zien wat ze doen op het gebied van duurzaam ondernemen. Gedeputeerde Michiel Schrier opende het

ochtendprogramma. Hij benadrukte de impact die ondernemers op de maatschappij kunnen hebben door maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Gedeputeerde Sander de Rouwe trapte af voor het middagdeel. In een kort vraaggesprek met dagvoorzitter Frans Scheepens lichtte hij de economische

meerwaarde van maatschappelijk ondernemen toe voor Fryslan.

Roel Welsing

Hoofdspreker van het symposium was marketingmanager Roel Welsing. Hij is in 2013 uitgeroepen tot Marketeer of the Year. Als hoofd marketing van Triodos Bank Nederland is hij de afgelopen 10 jaar medeverantwoordelijk geweest voor de groei van 40.000 klanten naar meer dan 260.000 klanten.

Recordaantal Koplopers studeert af

Tijdens elk Koplopersymposium ronden Koplopergroepen van een of meerdere gemeenten hun traject af. Op deze vijfde editie van het Koplopersymposium studeerde een recordaantal van 50 Koplopers af, afkomstig uit Kollumerland, Achtkarspelen, Leeuwarden, Smallingerland en De Friese Meren.

Maatschappelijk verantwoord

Het Koplopersymposium werd maatschappelijk verantwoord georganiseerd. Zo was de koffie, thee, koek en lunch zo veel mogelijk biologisch, fairtrade en betrokken bij lokale ondernemers. Daarnaast namen studenten van NHL Hogeschool ook deel aan de organisatie van het symposium en waren ze te gast

tijdens de inspiratiesessie en de workshop met Roel Welsing. De organiserende NHL-studenten bedachten onder andere een verrassende evaluatiemethode.

Het Koploperproject

Het Koploperproject maakt deel uit van een groot provinciaal initiatief om bedrijven en organisaties in de provincie te betrekken bij versterking en verduurzaming van de regionale Friese economie. Dit initiatief wordt mede ondersteund door projectbureau A7Westergo en de provincie Fryslan.