Trendrapport 2015: Kapper moet maximaal inspelen op individuele wensen

De klant van de kapper vergelijkt steeds vaker de ervaren kwaliteit van een kappersbezoek met de betaalde prijs. Kapsalons die hun toegevoegde waarde niet duidelijk kunnen maken verliezen hun klanten aan concurrenten. Dit blijkt uit het nieuwste trendrapport 'Kiezen of Verliezen' dat

onderzoekbureau Q&A in opdracht van de ANKO maakte. Vanmiddag ontving ANKO-voorzitter Jan Franssen dit rapport in Nieuwspoort in Den Haag. Voor 26% van de consumenten is de prijs doorslaggevend bij de keus van een kapsalon. Het overgrote deel van de klanten vindt de mate waarin op individuele

wensen wordt ingespeeld bepalend. De grote diversiteit aan kappers noodzaakt kapsalons om tot het uiterste te gaan in het kiezen van een heldere positie.

Jan Franssen: "De ANKO deelt deze visie en vindt het noodzakelijk dat kappers in beweging komen. Zij moeten zorgvuldig inspelen op de behoeften van hun klanten en kiezen welke doelgroep ze willen bedienen. Als branchevereniging dagen wij ondernemers uit de handschoen op te pakken. Goede

voorbeelden zijn de opkomst van de barbier, de blow dry bar en de groene kapper. "

Landelijke en lokale overheid spelen ook een belangrijke rol om het ondernemen mogelijk te maken. Branchevereniging ANKO doet een dringend beroep op de overheid om:

- Eerlijke concurrentie tussen kappers te helpen bevorderen;

- Het lage Btw-tarief van 6% op kappersdiensten te handhaven;

- Kosten als gevolg van allerlei regels en voorschriften te beperken;

- Een goede vakopleiding en voldoende leerbedrijven in stand te houden omdat het kappersvak in de praktijk geleerd wordt.

Franssen: "Professionele kapsalons leveren een belangrijke bijdrage aan de maatschappij en aan de economie. Kapsalons geven een gezicht aan Nederland en dat moet zo blijven!"

Nederland telt circa 31.000 winkel-ambachtelijke bedrijven (102.000 werkzame personen, 4,35 miljard omzet)) zoals bakkers, slagers, bloemisten, schoenmakers en kappers. De kappersbranche telt 20.000 bedrijven met 21.000 zelfstandige vestigingen, waarvan circa 9.000 in een bedrijfspand en biedt

werk aan 47.000 mensen. Branchevereniging ANKO heeft 5.500 leden en vertegenwoordigt ruim 60% van de professionele kapsalons met personeel.