Griftlanders lezen het landschap rond Soest


10 juni 2015

De tweede klassen VWO van het Griftlandcollege gaan op vrijdag 12 juni van 12 tot 15 uur op de fiets onderzoek doen naar de verschillende landschappen rondom Soest. Door een historisch-geografische `bril' gaan ze op vijf locaties rond Soest het landschap `lezen'. Docent aardrijkskunde Marcel
Hes, van het Griftland, heeft dit project met enthousiasme opgenomen in het curriculum van de tweede klassen VWO op zijn school. Het project wordt in samenwerking met de gemeente Soest (Natuur- en Milieueducatie) uitgevoerd.

Voor de leerlingen van het Griftlandcollege is dit project, evenals het brugklasproject `van Eng tot Eem' een voorbeeld van hoe je de theorie van verschillende vakken (aardrijkskunde, geschiedenis en biologie) toe kunt passen en verbanden kunt leggen. Het mooie van dit programma is dat de
eigen directe leefomgeving van de leerling het onderzoeksgebied is.

Tastbare Tijd

Het project komt voort uit de cultuurhistorische atlas Tastbare Tijd van de provincie Utrecht. Het programma bestaat uit drie onderdelen. Er is een klassikale voorbereiding op school, waarbij de leerlingen van elke tijdlaag een cultuurhistorische kaart maken in het programma Edugis. Vervolgens
gaan de leerlingen een halve dag naar buiten (een fietsexcursie) om veldwerk te doen. Tot slot verwerken de leerlingen de verzamelde gegevens per klas in een eigen website.

Door deze fietsexcursie krijgen de leerlingen onder andere antwoord op vragen als: Hoe is het landschap ontstaan? Hoe zag het landschap er in de middeleeuwen uit? Hoe kan je het landschap nu in het veld `lezen' of herkennen? Deze vragen komen aan bod op vijf verschillende locaties rond Soest:
paleis Soestdijk (de naald), de oude kerkebuurt, de Soestereng (bij de molen), de Lange duinen en in het Soesterveen (Natuurmonumenten).