Opening insuranceLAB: "het mooiste lab tot nu toe!"


*Met de woorden "kennis wil je toch niet alleen voor jezelf houden? Dat wil je toch ook delen, tot op bepaalde hoogte?" start Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond, het feestelijke moment: de opening van het insuranceLAB. Een fysieke ruimte in `het clubhuis' van verzekeraars
waarmee het Verbond de sector wil stimuleren in beweging te komen.

"We willen in discussie gaan met anderen om tot innovatie te komen. Binnen, maar liefst ook buiten de sector", vervolgt Weurding. Daarvoor is het belangrijk om vooruit te kijken - de blik op de toekomst - maar ook goed te bedenken waar we vandaan komen. Terwijl op een muur in het LAB een
muurschildering met de geschiedenis van verzekeren pronkt, haalt hij iets heel speciaals tevoorschijn. "Een eerste druk van het boek van Johan de Witt, die samen met Christiaan Huygens een grondlegger was van het levensverzekeringsstelsel zoals we die vandaag de dag kennen. Zomaar op onze
eigen zolder gevonden!"

_DSC3809.JPG

Nieuwe vormen van solidariteit
Pieter Loyson, binnen het Verbondsbestuur verantwoordelijk voor onder meer het insuranceLAB, kijkt vooruit. Volgens Loyson hebben verzekeraars in tijden van welvaart niet altijd een prikkel om te innoveren. Maar "whoever makes the most mistakes, wins. En dat zijn we niet gewend. Het is een
paradox. Maar kunnen we ons dat nog wel permitteren?", aldus Loyson.
Uitdaging is om in beweging te komen. Want trends ontwikkelen zich in rap tempo. De technologie zorgt er bijvoorbeeld voor dat er compleet nieuwe vormen van solidariteit zijn ontstaan - denk aan de ALS Ice Bucket Challenge of aan Peerby. De beschikbaarheid van data versterkt die ontwikkeling.
Hier moeten we iets mee als sector. Onder meer in het insuranceLAB.

Voorbeeldpositie Nederlandse verzekeraars
Minister Kamp van Economische Zaken is in ieder geval al onder de indruk: "Dit insuranceLAB is het mooiste lab dat ik tot nu toe gezien heb!". Wie kan het LAB beter openen dan hij? Volgens Loyson leveren de zoektermen `minister Kamp' en `innovatie' vele duizenden hits in Google op. En dat is
logisch: "Bij Economische Zaken hebben we sinds 2012 binnen het Bedrijvenbeleid de aanpak met topsectoren om innovatie te stimuleren. Mijn aanpak rond innovatie is verdeeld in vier onderdelen: (1) de vooruitblik, (2) de aanpak, (3) menskracht en (4) de internationale samenwerking. Uw aanpak
rond het insuranceLAB lijkt daar sterk op."

Het is volgens Kamp belangrijk dat je als branche weet wat je te wachten staat. De huidige turbulente wereld biedt namelijk risico's, maar zeker ook kansen. Een anticiperende houding is daarom noodzakelijk. Kamp haalt aan dat hij zich ervan bewust is dat de verzekeringsbranche niet in elk land
even vooruitstrevend is. Maar, dat biedt kansen: Nederlandse verzekeraars kunnen hierin het goede voorbeeld geven. "Ik wil graag benadrukken dat u hierin in Economische Zaken een partner heeft."

Innovatiebattle
De bijeenkomst wordt afgesloten met een ware `innovatiebattle' in een boksring, tussen Sander Klous (KPMG) en Floris Kreiken (Bits of Freedom), waarbij het onderwerp `Big Data' in tien minuten wordt doorgelicht. Niet alleen de heren Klous en Kreiken zijn verdeeld, ook de zaal heeft een
duidelijke mening: ze bewegen zich om de ring achter de spreker waar zij zich het beste in kunnen vinden. Tot de gong slaat. Een winnaar of verliezer is er niet, maar door met elkaar in gesprek te gaan komen we verder. En laat dat nou precies de bedoeling van het insuranceLAB zijn.

Het insuranceLAB is exclusief te boeken door leden van het Verbond. Meer info? Bekijk het filmpje bovenaan deze pagina of ga naar verzekeraars.nl/insuranceLAB.