Nieuwe procedure voor aanvraag bijstand


Nieuwe procedure voor aanvraag bijstand

Sinds 1 juni 2015 behandelen we aanvragen voor een bijstandsuitkering op een nieuwe manier. Inwoners die een uitkering willen aanvragen, nodigen we eerst uit om een aantal workshops te volgen.

De workshops gaan over o.a. solliciteren en vrijwilligerswerk. Na de workshops kunnen de deelnemers de daadwerkelijke aanvraag voor de uitkering indienen. Daarna volgt een intakegesprek. Vervolgens wordt besloten of de uitkering wordt toegekend. Op deze manier worden aanvragers voorbereid op
de verplichtingen die het ontvangen van een bijstandsuitkering met zich meebrengt.

Met de invoering van de participatiewet per 1 januari 2015 gelden er nieuwe regels voor mensen met een bijstandsuitkering. Die houden in dat u er zo veel mogelijk zelf aan moet doen om weer aan werk te komen. Als dit (tijdelijk) niet lukt, moet u toch actief mee doen in de samenleving,
bijvoorbeeld als vrijwilliger.

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met onze afdeling Sociale zaken. Dat kan telefonisch via het algemene nummer 140162, of via de mail: socialezaken@drimmelen.nl. Op deze website vindt u ook informatie op de pagina werk en uitkering.