Opening Trambaan(10-06-2015)


Maandag 15 juni aanstaande gaat de Trambaan tussen de Oud-Bonaventurasedijk en Sportlaan weer open voor alle verkeer. De weg is dan ongeveer tien maanden afgesloten geweest voor de bouw van supermarkt de Lidl, de 18 appartementen (De Striene) en de reconstructie van de Trambaan die nodig was
om de infrastructuur aan te passen aan de nieuwe omgeving. Ook de eerste bewoners van appartementencomplex De Striene krijgen dan de sleutel.

Tijdens de werkzaamheden is meteen een regenwaterriool aangelegd, die het regenwater van de weg, nieuwe en oude gedeelte van het parkeerterrein en de daken van de Lidl en de appartementen direct afvoert naar het oppervlaktewater. Het afkoppelen is nodig om de steeds intenser wordende
regenbuien in korte tijd op te kunnen vangen en wateroverlast te beperken.

Shared space

De vernieuwde Trambaan, tussen de Oud-Bonaventurasedijk en de Sportlaan, is verkeersluw geworden. De snelheid is er van 50 km/uur naar 30 km/uur teruggebracht. Ter hoogte van de nieuwe appartementen en de nieuwe in- en uitrit naar de parkeerplaats is een groot plateau aangebracht. En heeft een
zogenaamde shared space (gedeeld ruimtegebruik) inrichting gekregen. Een belangrijk uitgangspunt is dat deze verkeersruimte is ingericht als verblijfsruimte, en niet als verkeersruimte.

Daartoe zijn richtinggevende kenmerken als verkeersborden en stoepranden zoveel als mogelijk afwezig. Zo ontstaat een verblijfsruimte waarin ook het verkeer van voetgangers, fietsen, scooters en auto's dient te worden afgewikkeld. Iedere verkeersdeelnemer wordt ter plekke aangesproken op eigen
verantwoordelijkheidsgevoel en inzicht omdat aanwijzingen en ge- en verboden ontbreken. Het verkeer is gelijkwaardig aan elkaar. De toegestane snelheid van maximaal 30 km/uur is hier dan ook vaak al te hoog en vraagt extra oplettendheid en discipline van de verkeersdeelnemer.

De kruising Trambaan/Schoolstraat is voorzien van een plateau. Door het kleurgebruik van de materialen werkt dit attentie verhogend en geeft een remmende werking op het verkeer. Ook hier is geen niveauverschil aanwezig tussen trottoir en rijbaan.

De kruising Trambaan/Oud-Bonaventurasedijk, dat voorheen een grote kruising was, is nu in twee delen gedeeld. De hoofdrijbaan van asfalt die het noordelijk gedeelte (vanaf Maasdam) van de Trambaan verbindt met het oostelijk (richting bedrijventerrein) gedeelte Oud-Bonaventurasedijk. De reden
waarvoor voor deze oplossing gekozen is, is dat het verkeer richting centrum wordt ontmoedigd om deze route over de Trambaan te nemen.

Vrachtwagens verboden

Tevens is het voor vrachtwagens verboden om richting centrum te rijden. Dit is gedaan om het gebruik van de Randweg te stimuleren om de leefbaarheid in de kern te vergroten. En een plateau gedeelte waar het 30 km/uur gebied begint. Voor de plateau's geldt het zelfde als voor het shared space
gedeelte maar is alleen van beperkte omvang. Hiermee wordt beoogd de snelheidsremmende werking te creeren om het gehele gebied verkeersluwer te maken en het doorgaande verkeer door het centrum te verminderen.

Fietsers komende vanaf het oostelijk gedeelte (bedrijventerrein) van de Oud-Bonaventurasedijk moeten via het fietspad naar rechts en via de nieuwe fietsoversteek de Trambaan oversteken richting centrum.