Statement KLM uitzending EenVandaag


Samenvatting

De afgelopen jaren is het landschap in de luchtvaart-industrie ingrijpend en structureel veranderd. Naast de consolidatie in de sector is er de enorme concurrentie van Low Cost carriers en de maatschappijen uit het Midden-Oosten.



Air France-KLM is in 2004 gecreeerd vanuit het besef dat deze consolidatie in de sector zou plaatsvinden. Ook met de vorming van Transavia als het Low Cost model in de Air France-KLM groep is ingespeeld op deze verandering. Met het programma Transform 2015 is de productiviteit de afgelopen
jaren verhoogd en zijn de unit kosten verlaagd.

De huidige financiele resultaten bieden echter nog onvoldoende basis voor een gezonde toekomst voor KLM. Hiervoor moet KLM aanzienlijk goedkoper worden en dat vereist een breuk met het verleden. Dezelfde hoge kwaliteit en service voor onze klanten, maar wel tegen aanzienlijke lagere kosten.
Daarom heeft de nieuwe directie, onder leiding van president-directeur Pieter Elbers, met het aflopen van de vorige cao-periode in december 2014, een breed herstructureringsplan gepresenteerd.

KLM heeft een duidelijk programma - als onderdeel van het Air France-KLM Perform 2020 programma - met als doel 700 miljoen euro aan kosten te besparen in de komende 5 jaar. Dit is een heel significante, maar noodzakelijke ombuiging die KLM in staat stelt de benodigde investeringen voor onze
klanten te doen. Dit is een voorwaarde voor een mooie en gezonde toekomst van KLM.

Het alternatief is een negatieve spiraal van krimp met alle negatieve consequenties van dien. Overigens zijn ter onderbouwing hiervan ook benchmarks gedaan met andere luchtvaartmaatschappijen ten aanzien van kosten en productiviteit.

De huidige marktomstandigheden en ontwikkelingen in 2015 maken een verdere versnelling en versteviging van deze plannen en implementatie van maatregelen noodzakelijk.

KLM herstructureert dus aanzienlijk en ingrijpend. Er waait een nieuwe wind door het bedrijf en de afgelopen maanden zijn reeds concrete stappen gezet in de implementatie van deze verandering. Eind 2014 is intensief gecommuniceerd naar KLM-medewerkers en haar sociale partners tijdens webcasts
en personeelsbijeenkomsten. Veel KLM'ers zijn doordrongen van deze noodzaak en hebben zich zeer bereid getoond om mee te doen met deze verandering.

Bij Cargo worden 6 Full Freighters uitgefaseerd met als gevolg dat 110 piloten hun baan verliezen. Dit heeft ook gevolgen voor 130 grondmedewerkers.

Bij Engineering & Maintenance en Cargo is sinds kort een Vrijwillige Vertrekregeling van kracht met reductie van het personeelsbestand als doel, die nog eens 230 arbeidsplaatsen behelst. Het indirecte personeel is de afgelopen 3 jaar reeds met 10% gereduceerd, onder andere bij management. Een
verdere reductie wordt ingezet en dit betekent dat KLM ook fors snijdt in managementlagen en ondersteunende functies. Verdere plannen zoals bijvoorbeeld outsourcing worden momenteel uitgewerkt.

Vrijwel alle arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd in de cao. Een cao met een hele lange historie. Voor de aanpassing van deze cao is de instemming van de sociale partners nodig. Dit vereist dus van alle partijen echt een andere instelling en snelheid dan in het verleden. De vakbonden van Grond
en Cabine hebben de daad bij het woord gevoegd en hebben inmiddels afspraken gemaakt voor implementatie van de nieuwe cao voor het komende jaar met hogere productiviteit. Een eerste, maar evengoed belangrijke stap.

De bond voor Cockpitpersoneel heeft nog niet ingestemd met de voorgestelde productiviteitsmaatregelen. Daar wordt momenteel nog over onderhandeld. Zolang er geen akkoord is met Cockpit zijn de akkoorden met de andere bonden nog niet van kracht. Voor implementatie is een akkoord van alle
sociale partners nodig.

Naast de herstructurering die KLM zelf moet doen, wordt ook nadrukkelijk gezocht naar een bredere alliantie. Luchtvaart en de hubfunctie van KLM zijn enorm belangrijk voor de Nederlandse economie. KLM is met ruim 30.000 werknemers de derde grootste, private werkgever in Nederland. De gehele
luchtvaart levert de Nederlandse economie 300.000 banen op en heeft een waarde van 30 miljard euro. Het is derhalve belangrijk dat er nog meer hechte samenwerking komt in combinatie met een concrete bijdrage van andere partijen in de luchtvaartsector en overheden. Dit is belangrijk teneinde
een gelijk speelveld te hebben tussen de verschillende concurrenten. Er worden momenteel plannen ontwikkeld om de luchtvaart te versterken.





Newsroom >>
Contactinformatie
KLM Royal Dutch Airlines
KLM Mediarelations

tel: + 31 20 649 45 45
e-mail: mediarelations@klm.com

KLM