Ondernemer Van der Helm: Met de A13/A16 komt de doorstroming weer op gang

Ondernemer Kees van der Helm ziet het verkeer rond zijn vestigingsplaats Berkel en Rodenrijs tijdens de spits geregeld vastlopen. Met de komst van de A13/A16 hoopt hij dat dit verandert. `Als mijn medewerkers elke dag een halfuur in de file staan, kost me dat EUR 350.000 per jaar.'

Verhuisd naar bedrijventerrein

Van der Helm staat aan het hoofd van het gelijknamige bedrijf dat zich richt op bodemadvies, -onderzoek en -realisatie. Het gaat hem voor de wind. `Vanwege groei zijn we in 2007 van Pijnacker verhuisd naar een nieuw, fris bedrijventerrein: Oudeland in Berkel en Rodenrijs. Een goed ontsloten

zichtlocatie.'

Veel medewerkers de weg op

`Een pand met uitstraling is goed voor onze adviestak', zegt Van der Helm. `Daarnaast zijn goede uitvalswegen belangrijk. We hebben een behoorlijk groot onderzoeksteam dat geregeld de weg op moet. Om nog maar te zwijgen over de uitvoerders die met zwaar materiaal naar locaties in

West-Nederland rijden.'

Provinciale wegen als sluiproute

`Logistiek is een belangrijk aandachtspunt voor ons', benadrukt Van der Helm. `60 tot 70 man gaan dagelijks de weg op. De eersten vertrekken om 06.00 uur, de laatsten zijn om 08.00 uur weg. In 2007 ging dat met de nieuwe N470 en N471 best goed. Tot de snelwegen vol begonnen te raken en de

provinciale wegen als sluiproute werden gebruikt.'

EUR350.000 per jaar

In de spits en bij ongelukken loopt het verkeer in de omgeving snel vast, merkt Van der Helm: `We moeten daar in de logistieke planning rekening mee houden. De mobiliteitskosten zijn hoog. Als elke medewerker elke dag een halfuur in de file staat, kost dat EUR350.000 per jaar. Klanten betalen

die kosten niet. Met collega-ondernemers gaat het gesprek geregeld over deze verkeersproblemen.'

Blij met A13/A16

Van der Helm is blij met de komst van de A13/A16. `De weg is belangrijk voor de Rotterdamse regio en samen met de verlengde A4 zorgt die voor een betere doorstroming van het hoofdverkeer. Daarmee neemt ook de drukte op de provinciale wegen af. Dat is gunstig voor mijn bedrijfsvoering. En de

lokale economie zal worden gestimuleerd. Dat zie je vaak als er nieuwe wegen worden aangelegd.'

Goede inpassing belangrijk

`Het precieze ontwerp van de A13/A16 ken ik niet', zegt Van der Helm tot slot. `Maar van belang is wel dat het trace goed wordt ingepast in de groene omgeving. Het zorgt voor het broodnodige sociaal-maatschappelijke draagvlak. Bij de verlengde A4 is dat bijvoorbeeld prachtig gelukt.'

Meer informatie

Meer informatie over de komst van de A13/A16 vindt u op onze projectpagina A13/A16: nieuwe rijksweg Rotterdam.