Detailresult Groep is klaar voor sluiting van de Velsertunnel

Met meer dan 19.000 werknemers is de Detailresult Groep een van de grootste bedrijven in de IJmond. Elke dag rijden honderden vrachtwagens van het moederbedrijf van supermarkten Dirk en DekaMarkt door de Velsertunnel. Bart Oprel, chief finance officer (CFO) van Detailresult: `De sluiting van

de Velsertunnel in 2016 is voor ons een enorme logistieke uitdaging.'

Vrachtwagens Dirk en DekaMarkt

Detailresult Groep, het is een naam die wellicht niet bij iedereen een belletje doet rinkelen, maar de onderdelen van het fusiebedrijf des te meer. Onder Detailresult vallen de bekende supermarktketens Dirk en DekaMarkt, de slijterijen van Dirck III en de filialen van Deka-Tuin. In totaal gaat

het om circa 190 winkels in heel Nederland. Een groot deel van deze vestigingen wordt dagelijks bevoorraad vanuit distributiecentra in Velsen-Noord.

Hoe ingrijpend is de sluiting van de Velsertunnel voor Detailresult?

`Behoorlijk ingrijpend. Detailresult heeft de tunnel 7 dagen in de week, 24 uur per dag nodig voor het transport van levensmiddelen van en naar onze supermarkten in heel Nederland. Op het bedrijventerrein in Velsen-Noord hebben wij meerdere distributiecentra en twee productiebedrijven. Van

hieruit gaan elke dag minimaal 350 vrachtwagens de weg op. Daarnaast hebben we honderden medewerkers die de tunnel gebruiken voor woon-werkverkeer. Dit zijn kantoormedewerkers, medewerkers van de distributiecentra, productiemedewerkers, chauffeurs en collega's uit de filialen hier in de

regio.'

Wat was uw eerste reactie toen u hoorde dat de Velsertunnel negen maanden dicht zou gaan?

`Dit wordt een groot probleem. Hoe gaan wij er voor zorgen dat onze consumenten en onze filialen hier zo min mogelijk hinder van gaan ondervinden?'

Wat vindt u van de tunnelsluiting?

`Het feit dat de tunnel en de technische installatie wordt gerenoveerd is natuurlijk goed nieuws. Dat Rijkswaterstaat de doorrijhoogte aanpast, is op de lange termijn een voordeel, ook voor ons. Nu hebben we dagelijks met behoorlijk veel opstoppingen te maken omdat te hoge vrachtwagens door de

Velsertunnel willen. Aan de andere kant stelt een sluiting van 9 maanden onze organisatie voor een behoorlijke logistieke uitdaging. Want we moeten er wel voor zorgen dat onze consumenten en onze filialen hier zo min mogelijk van merken.'

Hoe bereidt Detailresult zich voor op de sluiting?

`Detailresult bereidt zich zeer goed voor. We zorgen dat we goed geinformeerd blijven door Rijkswaterstaat, de provincie en IJmond Bereikbaar. Detailresult neemt een pro-actieve houding in en ondersteunt waar het kan. Om de nieuwe calamiteitenbogen te testen, hebben we bijvoorbeeld

vrachtwagens beschikbaar gesteld.'

Welke maatregelen heeft u genomen?

`We brengen via verschillende werkgroepen alle consequenties van de tunnelsluiting in kaart. Er komen calamiteitendraaiboeken en we passen onze lever- en transportschema's aan om zo veel mogelijk buiten de spits te rijden. Ook zorgen we dat we extra vrachtwagens en chauffeurs achter de hand

hebben voor het geval het transport stagneert. Kantoormedewerkers bieden we de mogelijkheid om op een andere locatie te werken, zodat ze de tunnelsluiting omzeilen. We stimuleren ze ook om gebruik te maken van andere vervoersmiddelen, zoals de fiets of het openbaar vervoer.'

Hoe zorgt u ervoor dat uw personeel weet van de renovatie?

`We informeren onze medewerkers continu via de gangbare en bekende kanalen, dus memo's, nieuwsbrieven, het personeelsblad en ons intranet. Daarnaast willen we op een ludieke manier stimuleren dat medewerkers bewust op zoek gaan naar alternatieven.'

Ziet u de tunnelsluiting met vertrouwen tegemoet?

`Ja. We hebben alles in stelling gebracht om onze bedrijfsprocessen zo optimaal mogelijk te laten functioneren tijdens de afsluiting van de Velsertunnel.'

Meer informatie over de afsluiting van de tunnel vindt u op de projectpagina A22: renovatie Velsertunnel.