Kick-off pilots onderhoudswerkzaamheden Bilgaard en Heechterp/Schier..


ONDERHOUD

Maandag 8 juni vond de kick-off plaats van de pilots van Bilgaard en Heechterp/Schieringen. De pilots betreffen de overname van onderhoudswerkzaamheden door buurtbewoners van de wijken. Wethouder van der Molen droeg symbolisch de werkzaamheden over aan de buurtbewoners.

Invulling van de middag

De middag ging van start in Heechterp/Schieringen. Het bewonersbedrijf aldaar toonde een aantal mooie projecten. Het tweede gedeelte van de kick-off vond plaatst in de Speelkoepel van Bilgaard. Hier zijn de samenwerkingsovereenkomsten ondertekend door de voorzitter van de wijkvereniging
Bilgaard Tineke Damsma en de voorzitter van het bewonersbedrijf Heechterp/Schieringen Sabina van der Schaaf en de wethouder plus sectormanager van Wijkzaken Margreet Vogelzang. De kick-off werd afgesloten met een symbolische overdracht van de onderhoudswerkzaamheden.
Moderne volksbuurt
De wijkvereniging Bilgaard en het bewonersbedrijf van Heechterp/Schieringen hebben zelf het initiatief genomen om in overleg met de gemeente afspraken te maken over wat uitgevoerd kan worden aan onderhoudswerkzaamheden. Doel is om samen aan de slag te gaan en de eigen wijk schoon te houden.
Niet voor niets is het motto van het bewonersbedrijf Heechterp/Schieringen: "Verbeteren van de leefbaarheid, oplossen van praktische problemen, wegnemen van ergernissen, meer onderlinge contacten tussen bewoners, kortom een moderne volksbuurt".

Wegens succes uitgebreid

Bewonersbedrijf Heechterp/Schieringen experimenteerde al eerder met de overname van het onderhoud van een aantal pleintjes in Heechterp. De ervaringen zijn zo positief dat dit wordt uitgebreid naar de gehele wijk. De gemeente betaalt hiervoor een vergoeding van EUR 45.000,- per jaar.
Wijkvereniging Bilgaard start met de overname van een aantal onderhoudstaken door haar vrijwilligers met een kleiner gebied. Zij krijgt hiervoor EUR 10.000,- per jaar. Het experiment wordt begeleid door de medewerkers van de Buitendienst van de gemeente.