Innovatie voor schadeverzekeraars uitdaging en kans


Je kunt het op twee manieren bekijken, de combinatie `innovatie' en `verzekeraars'. Dat bleek wel tijdens de Marktmiddag Schade van het Verbond op woensdag 10 juni. Technologische ontwikkelingen zoals drones, bitcoins en zelfsturende auto's plaatsen schadeverzekeraars enerzijds voor nieuwe
uitdagingen. Anderzijds bieden ze juist kansen voor verzekeraars om hun dienstverlening te verbeteren. Een verslag van de drukbezochte middag in Bussum.

Eerste programmaonderdeel zijn de zes marktvergaderingen - bijvoorbeeld die van Aansprakelijkheid waarin de opkomst van de drone centraal staat. Ron van de Leijgraaf van de Inspectie Leefomgeving en Transport trapt af met een toelichting op de wetgeving hiervoor. Maar hoe zit het met de
verzekeringsaspecten? Volgens Van de Leijgraaf moeten professionals een verzekering afsluiten; voor particulieren valt het risico onder de aansprakelijkheidsverzekering. "Maar luchtvaartuigen zijn bij ons uitgesloten", benoemt iemand in de zaal een van de openstaande vraagstukken.

Gedachten wisselen

Robin Roest van European Claim Experts (CED) laat vervolgens juist een kans zien: hoe drones kunnen helpen bij schade-afhandeling. "Na de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk bijvoorbeeld, mochten we het terrein niet direct op vanwege de aanwezige gevaarlijke stoffen. Met een drone konden we toen
toch alvast beelden maken om de schade vast te stellen." De twee verhalen over de drones zijn volgens Saskia Schouten, productmanager bij REAAL, erg interessant. "We krijgen inderdaad verzoeken om drones te verzekeren, maar hebben daarvoor nog geen richtlijnen. Goed dus om daarover met elkaar
van gedachten te wisselen."

Innovatieparadox

Ook tijdens het plenaire gedeelte van de marktmiddag vormt innovatie de rode draad. Zo vertelt Rob Kooij van TNO wat de technologische trends zijn waarmee schadeverzekeraars te maken krijgen. Hij noemt bijvoorbeeld de groeiende cyber risico's, het gebruik van big data en de opkomst van
3D-printing. "We leven in een onzeker tijdsgewricht, gevoed door snelle technologische ontwikkelingen. Om hier als sector op te reageren hebben jullie innovatie nodig. Dat is de route naar versterking van de bedrijfstak."

Menselijke waarde toevoegen

Aad Schulten van CRM Partners vertelt hoe de aanwezigen technische trends kunnen inzetten om klanten meer te betrekken. "Het verzamelen van big data biedt grote kansen voor klantgerichte aanbiedingen. Aan de hand van deze gegevens kun je mensen belonen of juist aan preventie doen." Schulten
benadrukt dat door de digitalisering een nieuwe klantrelatie ontstaat, maar dat de menselijke factor onmisbaar blijft. "Computers worden steeds sneller en slimmer. Maar mensen voegen waarde toe, want die hebben empathie, creativiteit en passie. Het is dus belangrijk voor verzekeraars om met
die combinatie als klantgerichte organisatie het verschil te maken."

Tijdens de marktmiddag Schade heeft het Verbond een visie op schade gepresenteerd. Benieuwd wat daar instaat? Bekijk het persbericht hierover.