Geslaagde voorlichtingsbijeenkomst productplaatsing


Vertegenwoordigers van commerciele omroepen en televisieproducenten hebben zich donderdag 11 juni door het Commissariaat voor de Media bij laten praten over de regels op het gebied van productplaatsing, sluikreclame en sponsoring. Op een druk bezochte voorlichtingsbijeenkomst werd informatie
verstrekt over de ins en outs van de Regeling Productplaatsing, die op 1 augustus 2015 van kracht wordt. Het Commissariaat zal toezien op naleving van deze regeling.

De Regeling Productplaatsing is een verduidelijking van de Mediawet en vloeit voort uit Europese wetgeving. Met de regeling maakt het Commissariaat inzichtelijk in welke vorm productplaatsing door commerciele media-instellingen wel of niet is toegestaan, en wat de specifieke voorwaarden zijn.
Het gaat daarbij niet om nieuwe of strengere regels, maar juist om een nadere invulling en verduidelijking van bestaande wetgeving. Ook maakt de regeling een duidelijk onderscheid tussen productplaatsing en sponsoring, wat belangrijk is omdat de regels voor deze twee vormen van commerciele
communicatie niet gelijk zijn.

Madeleine de Cock Buning, collegevoorzitter van het Commissariaat, sprak van een geslaagde middag. 'Je merkt dat de regels ten aanzien van productplaatsing binnen de sector veel vragen oproepen. De nieuwe regeling zal veel onduidelijkheid wegnemen. Dat heeft twee belangrijke voordelen: kijkers
- en dan met name kinderen en jongeren - zijn beter beschermd en televisieproducenten weten precies waar ze aan toe zijn. Voorlichting over regels en wetgeving vormen een essentieel onderdeel van ons werk. De aandacht gaat vaak uit naar de boetes en sancties, maar die vormen het sluitstuk van
onze rol als toezichthouder."