Samen werken aan beter onderwijs


12 juni 2015
Kinderen en jongeren

De kinderopvang, het onderwijs en de gemeente Tilburg gaan zich de komende jaren nog meer inspannen om het talent van kinderen en jongeren in Tilburg verder te ontwikkelen.

Daarvoor moeten het onderwijs en de kinderopvang goed op elkaar aansluiten. Voor het eerst hebben het onderwijs, de kinderopvang en de gemeente een gezamenlijk plan gemaakt voor de verschillende vormen van onderwijs: de Lokaal Educatieve Agenda (LEA). Naast talentontwikkeling en het maken van
'doorgaande leerlijnen', willen zij de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt verbeteren. Ook komt er meer aandacht voor internationalisering en voor de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.

Voor deze ambities wordt in de jaren 2015 tot en met 2018 jaarlijks 1 miljoen euro extra uitgetrokken. Ook wordt er eenmalig een extra bedrag van 1 miljoen euro besteed. Het extra geld staat onder andere ter beschikking van innovatieve projecten en experimenten.

Kritisch denkvermogen

Het talent van kinderen en jongeren moet meer ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Dan gaat het niet alleen om het pure leren, maar ook om sociale en creatieve vaardigheden en het ontwikkelen van kritisch denkvermogen. Kinderen extra uitdagingen geven, gaat daarbij helpen. Dat kan
bijvoorbeeld via tweetalig onderwijs en het zogenoemde technasium.

Verder is de ambitie in de LEA dat over drie jaar alle scholen in het primair onderwijs een 'integraal locatieplan' hebben opgesteld. Daarin staat wat er in een wijk nodig is om de talenten van kinderen en jongeren in die wijk te ontwikkelen. Dat plan wordt gemaakt met alle partners in de
wijk. Verder moet de overgang van de peuterspeelzaal/kinderopvang naar de basisschool soepel verlopen. Dat geldt ook voor de stap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. De samenwerking met de Tilburgse Toegang (o.a. jeugdhulp) wordt versterkt.

Best ingezet

Wat betreft onderwijshuisvesting gaan de partners van de LEA bekijken hoe de financiele middelen het best ingezet kunnen worden. Nu is de gemeente degene die besluit waaraan het geld besteed wordt. Mogelijk dat het onderwijs dat in de toekomst zelf gaat doen.

Wethouder Marcelle Hendrickx: "We zijn er nog niet. Als partners moeten we naar elkaar toegroeien. Wel zetten we met deze ambities een grote stap. We moeten samenwerken en tegelijkertijd elkaar de ruimte geven waar dat kan. Bijvoorbeeld door budgetten minder te versnipperen dan nu soms
gebeurt. Dat verhoogt onze gezamenlijke financiele slagkracht."