BBIE wijst ondernemers op de waarde van merken | RVO.nl

Veel ondernemers beschermen hun merknaam of logo niet, omdat ze zich niet bewust zijn van de waarde die hun naam vertegenwoordigt. Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) wil hier verandering in brengen en lanceerde daarom op 9 juni de campagne "Wat is jouw merk waard?".

Doel van de campagne is om (startende) mkb-ondernemers in Nederland bewust te maken van de waarde van hun merk en het belang van bescherming. Het BBIE wil laten zien dat een merk waarde vertegenwoordigt en dat het bescherming verdient met een officiele merkregistratie.

Elevator pitch

Ondernemers kunnen op een speciale campagnewebsite een korte test invullen en de uitslag delen via Social Media. Ook kunnen ondernemers een `elevator pitch' insturen, een filmpje van maximaal 30 seconden waarin ze vertellen wat hun merk voor hen betekent. Dit wordt op de campagnesite en op BOIPtubes (Youtube kanaal BBIE) geplaatst. De beste inzending wint een eigen billboard in de najaarscampagne van het BBIE.

Gouden merk

De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en loopt van 9 juni 2015 tot en met 15 juli 2015. In september gaat de campagne verder onder het motto `Mijn merk is goud waard'. Hierin worden ondernemers gestimuleerd hun merk daadwerkelijk te registreren bij het BBIE.

Wilt u weten wat uw merk waard is? Bezoek de campagnewebsite.

Verschillende mogelijkheden

Heeft u een innovatief idee, product of dienst ontwikkeld, dan kunt u dat op verschillende manieren beschermen - soms op meerdere manieren naast elkaar. Zo kunt u een technische uitvinding beschermen met een octrooi. Een merk beschermt de naam of het logo van uw bedrijf of product. Het uiterlijk van een product kunt u beschermen met het tekeningen of modellenrecht. Een overzicht van de mogelijkheden en verschillen vindt u op onze website.