Promotie dhr. Derek Copp, MSc

Trefwoorden: schoolonderwijs, Canada, gecentraliseerde toetsing, houding leraren

Promotie Dhr. Derek Copp, MSc

faculty of Humanities and Sciences

Promotores: prof.dr.ir. J. Ritzen, prof.dr. L. Volante, prof.dr. J. van den Brakel

Titel: ‘Teacher-based reactivity to provincial large-scale assessment in Canada’

Woensdag 17 juni, 14.00 uur

Gecentraliseerde toetsing is wereldwijd in veel landen een integraal onderdeel van openbaar onderwijs. Beleidsmakers verwachten vaak dat deze aan te rekenen evaluaties leraren en studenten inspireren hun best te doen. In dit onderzoek worden de tien provincies van Canada als voorbeeld gebruikt om te onderzoeken of en hoe leraren reageren op deze grootschalige toetsen. De resultaten tonen dat leraren in alle provincies redelijk gevoelig zijn voor beoordelingsgegevens, hoewel de mate en het type van educatieve aanpassingen verschillen. Meer algemeen geaccepteerde educatieve wijzigingen houden verband met een positieve houding ten opzichte van toetsing, het delen van data, ondersteuning op afdelingsniveau, waargenomen druk en leeftijd. Onderwijs dat naar de toets toewerkt en minder algemeen geaccepteerde onderwijsmethoden gebruikt, komt vaker voor en toonde een verband met de terugkeer van verschillende soorten data, waargenomen druk op leraren en het lesgeven aan hogere niveaus.

Locatie: Minderbroedersberg 4-6, Maastricht

Promotores: prof.dr.ir. J. Ritzen; prof.dr. L. Volante,

Ontario,Canada; Prof.dr. J. van den Brakel

Zie het origineel.