Kick-off New Business Challenge Ghana 2015

Op vrijdag 19 juni vindt simultaan in Den Haag en Accra, de hoofdstad van Ghana, de kick-off plaats van de New Business Challenge Ghana 2015.

De kick-off is het startsein van de Challenge die voor het 2e jaar op rij is geinitieerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken en die wordt uitgevoerd door SustainableMotion. Tijdens deze Challenge worden Nederlandse en Ghanese studenten uitgedaagd om in gemengde teams voor 5 Nederlandse

bedrijven duurzame en innovatieve handelsmogelijkheden in Ghana te onderzoeken.

De Kick-off

In beide landen heeft er een strenge voorselectie plaatsgevonden uit de vele inschrijvingen. Er zijn uiteindelijk 60 kandidaten per land uitgenodigd voor de kick-off. Op deze dag gaan de kandidaten met een uitdagende opdracht de bedrijven overtuigen waarom het bedrijf hen `mee moet nemen' in

het programma. In beide landen selecteren de bedrijfsvertegenwoordigers uiteindelijk 20 kandidaten die verder gaan in de challenge. In totaal werken er na de kick-off dus 40 kandidaten in gemengde teams aan de business cases van de deelnemende bedrijven Vlisco, Witteveen+Bos, Susteq, Spaans

Babcock en Staedler Renewable Energy.

Unieke challenge

Het unieke aan deze challenge is dat de Nederlandse en Ghanese kandidaten in gelijkwaardige en gemixte teams aan een business case van de bedrijven werken. Ze starten in een `online working environment' met colleges en seminars. Er is ook veel aandacht voor intercultureel samenwerken en er

wordt met experts samengewerkt van bijvoorbeeld het PUM netwerk (Netherlands Senior Experts).

Vanaf 20 juli komen de Ghanese studenten naar Nederland voor een study trip. De teams werken tijdens een intensieve week samen aan de business case. Eenzelfde week vindt ook vanaf 6 augustus in Ghana plaats om het onderzoek en idee verder uit te werken. De finale is op de residentie van de

Nederlandse ambassadeur in Ghana.

Concrete en uitvoerbare resultaten

Dat de New Business Challenge voor zowel studenten als het bedrijfsleven interessant is, bewijst de business case van Philips vorig jaar. Het winnende team bedacht een nieuw business model om meer solar lampen te verkopen in moeilijke gebieden in Ghana. Robin van Dalen, Project Manager Africa

Innovation bij Philips licht toe: "Het winnende team bedacht een constructie waarbij de klant korting krijgt op een solarlamp bij inlevering van hun oude kerosinelamp. Daar hoorde ook een uitgebreid onderhoudsplan voor de lampen bij. Allemaal heel concreet en uitvoerbaar. Momenteel zijn we dan

ook budget aan het vrijmaken voor een projectmanager die het idee gaat implementeren."

Waarom deze challenge?

In 2013 heeft minister Ploumen het nieuwe overheidsbeleid gepresenteerd aan de kamer met nieuwe doelstellingen voor hulp, handel en investeringen in ontwikkelingslanden. Deze doelstellingen zijn te vinden in de nota `Wat de wereld verdient: Een nieuwe agenda voor hulp, handel en

investeringen'.

Het uiteindelijke doel is dat Nederlandse ondernemers (op termijn) toegang krijgen tot de markten in het ontwikkelingsland en dat lokale ondernemers hun producten kunnen afzetten op de Europese en Nederlandse markten. Belangrijk daarbij is het opbouwen en stimuleren van gelijkwaardige

(handels) relaties waarbij er gebruik wordt gemaakt van lokale kennis en ondernemerschap. Dit kan worden bereikt door de knelpunten in de productie- en handelsketen weg te nemen en daarbij oog te hebben voor mens en milieu.

Download:

* New Business Challenge Ghana

PDF document | 974,89 KB

Flyer over de New Business Challenge 2015. Voor ondernemende en ambitieuze hbo-/wo-studenten of recent afgestudeerden die op zoek willen gaan naar nieuwe, duurzame en innovatieve handelsmogelijkheden met Ghana.

New Business Challenge Ghana.pdf

Zie het origineel.