Gemengde reacties op Autobrief II


23 juni 2015 , Federatie

De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Wiebes van Financien ingestemd met de Autobrief II. Dit voorstel voor aanpassing van het systeem van autobelastingen wordt nu aan de Tweede Kamer aangeboden. De reacties op de Autobrief varieren van 'zeer tevreden' tot 'funest'.

De nieuwe Autobrief schetst hoe het kabinet van 2017 tot en met 2020 de autobelastingen eenvoudiger wil maken, gericht op een stabiele stroom aan belastinginkomsten en met meer milieuwinst. Dat doet het kabinet door de autobelastingen minder afhankelijk te maken van CO2-uitstoot en in te
zetten op een streng Europees bronbeleid. Het kabinet richt de fiscale prikkels op segmenten waar het effect groot is. Emissieloos rijden wordt gestimuleerd door de bijtelling voor volledig elektrische auto's op 4 procent te houden. Voor alle andere auto's gaat de bijtelling naar 22 procent.

De aanschafbelasting BPM gaat stapsgewijs naar beneden met in totaal 12 procent in 2020. De motorrijtuigenbelasting daalt voor iedereen. Alleen eigenaren van oude diesels die zonder fabrieksroetfilter zijn geleverd en tot honderd keer meer vervuilen dan nieuwe modellen, gaan vanaf 2019 meer
betalen.

De reacties op de Autobrief zijn uiteenlopend. Leaserijders zijn in ieder geval niet blij, zo laat Leaseplan Nederland weten. Uit een onderzoek onder 350 leaserijders blijkt dat veel zakelijke rijders het bijtellingstarief van 22 procent te hoog vinden. Het betekent in ieder geval voor 90
procent van hen dat hun kosten zullen stijgen.

Regeringspartij VVD laat bij monde van Tweede Kamerlid Helma Nepperus weten 'zeer tevreden' te zijn over de Autobrief: "De plannen betekenen winst voor autorijdend Nederland. De motorrijtuigenbelasting gaat vanaf 2017 omlaag. De aanschaf van een nieuwe auto wordt veel goedkoper door een fors
lagere bpm. De aanschafbelasting alleen al gaat met soms wel duizenden euro's omlaag."

Natuur & Milieu daarentegen reageert 'onthutst en zeer teleurgesteld' op de Autobrief. "Alle tot nu toe opgebouwde sturing op zuinig rijden wordt met deze plannen teniet gedaan. Het Kabinetsplan legt daarmee een bom onder het Energieakkoord: er zullen 100.000 minder elektrische auto's de weg
op gaan dan afgesproken en de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's zal minstens 10 procent hoger komen te liggen. Dat betekent niet alleen meer milieuvervuiling, maar ook 10 procent hogere kosten aan de pomp."