Raadsvergadering 1 juli 2015


Raadsvergadering 1 juli 2015

Op woensdag 1 juli 2015 vergadert de gemeenteraad van Echt-Susteren. De vergadering begint om 19.30 uur en vindt plaats in de raadzaal in het gemeentehuis in Echt. U kunt deze openbare vergadering bijwonen vanaf de publieke tribune. Ook is de vergadering live te volgen op de televisie en de
radio via Lokale Omroep Echt-Susteren (LOES). Op internet is de vergadering live te beluisteren via www.loesfm.nl. Om 19:00 uur kunt u uw televisie al inschakelen voor een korte informatieve uitzending van LOES (met medewerking van de gemeente) over de raadsvergadering en een actueel onderwerp
op de raadsagenda.

Agenda 1 juli, 19.30 uur

* Opening en mededelingen

De raadsvergadering wordt door de voorzitter officieel geopend met een gebed. Daarna heeft de voorzitter de gelegenheid enkele mededelingen van huishoudelijke aard te doen.

Agenda 1 juli 2015

De raad wordt voorgesteld de agenda voor deze vergadering definitief vast te stellen.

Besluitenlijst 16 april 2015

De raad wordt voorgesteld de besluitenlijst van de raadsvergadering van 16 april 2015 vast te stellen.

Hamerstukken

* Verordening raadscommissies Echt-Susteren 2015

De bespreking van thema's met als doel informatievergaring en beeldvorming over onderwerpen kan volgens de huidige gemeentelijke regels alleen plaatsvinden in raadsconferenties. De wens is geuit om thema's ook in de vergaderingen van de raadscommissies te kunnen bespreken. Om dat mogelijk te
maken heeft het seniorenconvent een nieuwe verordening op de raadscommissies voorbereid. Het verschil tussen de nieuwe en de huidige verordening is de mogelijkheid van het bespreken van thema's in de commissievergaderingen. Het seniorenconvent vraagt de raad nu de verordening op de
raadscommissies 2015 vast te stellen.

* Aanbesteding accountantswerkzaamheden

De huidige accountant van de gemeente heeft een opdracht ontvangen voor de boekjaren 2014 en 2015. Voor het boekjaar 2016 dient ofwel een nieuwe accountant te worden aangewezen ofwel - op basis van de vorige aanbesteding - een nieuw contract met de huidige accountant te worden afgesloten. In
dit raadsvoorstel wordt een aantal scenario's toegelicht. Het seniorenconvent adviseert de raad om de accountantswerkzaamheden 2016-2018 zelfstandig aan te besteden via de meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure.

* Verordening tot eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2015

De gemeenteraad heeft in december 2014 de verordening op de heffing en invordering van leges 2015 vastgesteld. Deze verordening bevat enkele foutjes die moeten worden hersteld. Het college heeft daartoe een verordening tot eerste wijziging van de verordening op de heffing en invordering van
leges 2015 voorbereid en vraagt de raad nu deze verordening vast te stellen.

* Verordening loonkostensubsidie en Verordening individuele studietoeslag

De raad moet conform de Participatiewet een verordening loonkostensubsidie vaststellen. Het college heeft deze nieuwe verordening opgesteld binnen de grenzen van de wet- en regelgeving op landelijk en gemeentelijk niveau. In deze verordening wordt o.a. vastgesteld wie tot de doelgroep voor
loonkostensubsidie behoort en op welke wijze de loonwaarde wordt vastgesteld. Uitwonende studenten met een toelage op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdragen schoolkosten (WTOS) worden in de huidige verordening onvoldoende gecompenseerd. Het college heeft een nieuwe verordening
individuele studietoeslag gemaakt om dit te verhelpen. Het college vraagt de raad nu beide verordeningen vast te stellen.

Bespreekstukken

* Voortgangsinformatie 1 juli 2015

Als vast punt op iedere raadsagenda is het punt `voortgangsinformatie' opgenomen. Bij dit punt worden ten minste de verzamellijsten moties en toezeggingen, de aangepaste jaarplanning en de antwoorden op de door de raadsleden schriftelijk gestelde vragen opgenomen. Zo kunnen de raadsleden in de
vergadering procedurele vragen stellen aan het college over de voortgang.

* Veiligheidsregio Limburg-Noord: ontwerpjaarrekening 2014 en ontwerpbegroting 2016

De gemeente Echt-Susteren neemt verplicht deel aan de gemeenschappelijke regeling (GR) Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN). Voordat de GR VRLN haar jaarrekening 2014 en begroting 2016 vaststelt, dient zij volgens haar eigen regels de raden van de deelnemende gemeente in de gelegenheid te
stellen hun zienswijze over de ontwerpjaarrekening en ontwerpbegroting kenbaar te maken. Voorgesteld wordt nu om kennis te nemen van de ontwerpjaarrekening 2014 en van de ontwerpbegroting 2016 van GR VRLN. Tevens wordt voorgesteld ten aanzien van beide documenten een zienswijze kenbaar te
maken.

* Jaarrekening 2014

Elk jaar maakt de gemeente een begroting. Hierin wordt aangegeven wat de gemeente het komende jaar gaat doen, hoeveel dat kost en wat het oplevert. Na elk kalenderjaar wordt de jaarrekening opgemaakt. Zo kan de raad zien wat in dat jaar echt is gebeurd en hoeveel dat echt heeft gekost en
opgeleverd. De jaarrekening 2014 sluit met een positief saldo. De accountant heeft over de jaarrekening 2014 positieve verklaringen afgegeven voor de aspecten getrouwheid en rechtmatigheid. Het college vraagt de raad nu de rekening vast te stellen en doet een voorstel over de bestemming van
het positieve saldo: een verdeling over de algemene reserve en enkele bestemmingsreserves.

* 1e Bestuursrapportage 2015

Via de bestuursrapportage geeft het college de raad inzicht in de stand van zaken met betrekking tot de lopende begroting 2015. Conform de financiele verordening worden alleen de afwijkingen ten opzichte van de begroting gerapporteerd. Het college stelt de raad voor de 1e bestuursrapportage
en 3 begrotingswijzigingen vast te stellen.

* Kadernota 2016

Conform de financiele verordening legt het college de raad ter vaststelling een nota voor met daarin een voorstel voor de kaders voor het maken van de eerstvolgende begroting. Het gaat dan om kaders ten aanzien van beleid en budget die als uitgangspunt gaan dienen voor het opstellen van de
begroting 2016. De raad bepaalt hiermee dus binnen welke grenzen het college de raad in november 2015 een voorstel kan doen over de begroting 2016. Het college heeft de Kadernota 2016 voorbereid en vraagt de raad nu deze vast te stellen.

* Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive en Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik

De huidige verordeningen dienen redactioneel te worden aangepast aan de terminologie van de nieuwe Participatiewet. Het college heeft daarom nieuwe verordeningen voorbereid en vraagt de raad nu deze verordeningen vast te stellen.

* Verordening Leerlingenvervoer

Op 1 januari 2016 treedt de Variawet passend onderwijs en kwaliteit (v)so in werking. De wet is opgesteld om een gat in de regelgeving te dichten: Voorkomen moet worden dat VSO-leerlingen met een psychische handicap die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer of de fiets worden
uitgesloten van het recht op leerlingenvervoer. Het college heeft op basis van deze wet een nieuwe verordening leerlingenvervoer opgesteld die alleen op bovenstaand onderdeel verschilt van de huidige verordening. Het college vraagt de raad nu deze verordening vast te stellen en met ingang van
het nieuwe schooljaar al in te laten gaan.

* Algemene subsidieverordening Echt-Susteren 2015

De nieuwe algemene subsidieverordeningen omvat de kaders voor de door het college nog uit te werken en vast te stellen subsidieregelingen. Het college vraagt de raad nu om de nieuwe verordening vast te stellen. De huidige deelverordening blijven geldig totdat het college zelf de nieuwe
subsidieregelingen heeft uitgewerkt en vastgesteld.

* Ingekomen stukken 1 juli 2015

De gemeenteraad ontvangt brieven van burgers en externe organisaties en informatie van het college. Dit alles wordt voor de raad ter inzage gelegd. Voor elke raadsvergadering worden deze stukken verzameld en op een lijst gezet, zodat de raad officieel kennis kan nemen van de lijst van
ingekomen stukken.

* Sluiting

De vergadering wordt door de voorzitter officieel gesloten met een gebed.

Stukken ter inzage

De stukken liggen tijdens kantooruren ter inzage in het gemeentehuis Nieuwe Markt 55 te Echt. Op verzoek is er de gelegenheid de vorige raadsvergadering te bekijken. De agenda, alle raadsvoorstellen en conceptbesluiten en alle digitaal beschikbare bijlagen en ter inzage liggende stukken kunt u
ook via de website bekijken.

Meer informatie

Voor vragen of informatie over de raad, de raadsvergadering of de raadstukken kunt u contact opnemen met de griffie, Martijntje Hermans of Belinda Bakkes, telefoon: 0475 - 478 478.