De consument bereiken: leren van succesvol tomatenmerk


23 juni 2015

De consument bereiken: leren van succesvol tomatenmerk

De consument bereiken met je product. Lastig, terwijl vrijwel elke consument van bloemen en planten houdt. Hoeveel moeilijker is het voor een tomatenkweker. Tomaten zijn immers rood en rond. Toch creeerde Looije Tomaten in Naaldwijk een consumentenmerk met Honingtomaten en Droomtomaten.

Floraholland FH2020 Consumer Magazine 4 2015

Looije Tomaten zet af zonder tussenkomst van een veiling of telersvereniging. De allerbeste tomaten (circa 25 procent van de productie) gaan via geselecteerde groothandelaren naar groentespeciaalzaken. De rest - prima, maar net iets minder - naar supermarkten.

Mensen gezond laten genieten

"'Mensen gezond laten genieten'. Dat is onze slogan", aldus algemeen directeur Arja Hilberdink en marketing manager Willemijn Visser. "Dat begint met rassen, die mensen willen proeven. Onze rassen zijn lastig te telen en geven minder kilo's. Maar andere rassen hebben niet jaarrond deze smaak.
Om dat vast te stellen bezocht onze eigenaar, Jos Looije, kwekerijen en winkels."

"Hij proefde, praatte en koos uiteindelijk deze rassen. Duurder dan het gangbare, maar hun prijs zeker waard. Je profileert je door helder te zijn. Aanvankelijk verkochten we alleen aan supermarkten. Dat ging goed tot een Engelse retailer een nieuwe inkoper kreeg, die een lagere prijs wilde.
Dat wilden wij niet, dus vlogen we eruit. Sindsdien zetten we in op direct contact met de consument en richten we ons met premium merken op de speciaalzaak."

Merk van vertrouwen

"Onze tomaten zijn een merk", vervolgen Hilberdink en Visser. "Daaraan moet je dag en nacht werken, je echt verbonden voelen met de consument en je bedrijf erin meenemen. Wij voeden het vereiste consumentenvertrouwen met eigen smaaktesten op basis van verifieerbare normen. Wat niet
voldoet, gaat niet als premium merk bij ons de deur uit. Ook als dat nee verkopen betekent. We komen bij consumenten in beeld via beurzen, bladen, social media, rondleidingen, maar ook viaKom in de Kas. Zo leren wij hen kennen."

Luisteren, praten en proeven

"Consumentenbenadering is geen spelletje. Het is de kracht van echt. Oprecht luisteren naar en denken vanuit de consument. Tot in alle haarvaten van het bedrijf. Jos Looije bezoekt nog steeds consumenten en klanten. Luisteren. Praten. Proeven. Open staan voor kritiek. Als ons product niet goed
in het schap ligt, is dat onze zorg. Op grond van consumentenopmerkingen zijn wij de oogstdatum, de pakdatum en de uiterste verkoopdatum op onze verpakkingen gaan zetten. Zo helpt Looije Tomaten consumenten Gezond te Genieten."

FloraHolland en de consument

Het programma Consumer richt zich op het stimuleren van de (Europese) consumentenvraag naar bloemen en planten. We werken daartoe nauw samen met onze ketenpartners (waaronder kwekers, klanten, enzovoorts) in een generieke, ketenbrede aanpak.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het programma Consumer?

* Bekijk programmadossier Consumer