Muziekadvies op maat helpt omzet van winkels vergroten
"In onze winkel spelen we in op beleving. Dit doen we bijvoorbeeld met speciale proeverijen en geurmarketing", zegt een verheugde Renate Vlasblom van Oil & Vinegar. "Uiteraard speelt achtergrondmuziek daar een belangrijke rol bij. Wij vonden het erg moeilijk om in te schatten welke muziek onze klanten zich het meest comfortabel laat voelen. Daarom hebben we ons via de website van Muziek Werkt opgegeven voor deze actie. Erg leuk dat we nu uit alle inzendingen als winnaar zijn getrokken."
De twee prijswinnaars Oil & Vinegar Leiden en De Amsterdamse Boekhandel krijgen binnenkort bezoek van een team onafhankelijke specialisten dat na een uitgebreide intake de zogeheten 'audio identity' van de winkel gaat bepalen. Op basis daarvan wordt een playlist opgesteld. Ook wordt indien nodig de geluidsinstallatie geoptimaliseerd.
Impact op de klanten
Denis Stirler van De Amsterdamse Boekhandel: "We zijn heel benieuwd wat straks de impact van de muziek zal zijn op onze klanten. Heel fijn vind ik dat we de playlist straks ook zelf kunnen afstemmen op drukke en rustige momenten; een maandag en een zaterdag bijvoorbeeld, hebben bij ons een hele andere dynamiek."
De belangstelling voor het online kennisplatform Muziek Werkt stijgt, constateert Sena woordvoerder Melanie van de Kuinder tevreden: "We zien dat ondernemers zich steeds meer bewust worden van de invloed van muziek op hun publiek. Muziek kan in een winkel de omzet stimuleren, in een cafe zorgen dat mensen langer blijven en in een wachtruimte voor een ontspannen gevoel zorgen. Wij bieden ondernemers ondersteuning om hun wensen in een effectieve muziekkeuze te vertalen."