Blauww moet binden


Blauww moet binden /

25 juni 2015 - In september verschijnt er een nieuw, gratis Delfts stadsmagazine: Blauww. Met verhalen over cultuur, kennis, business en lifestyle. Een gesprek met de initiatiefnemers.

05 Blauww 460



Ze vonden dat Delft wel een goed, informatief magazine kon gebruiken: grafisch vormgever Aad Derwort van Primo!Studio en creatief ondernemer Tijn Noordenbos. Ze vonden elkaar in hun enthousiasme om een nieuw stadstijdschrift op poten te zetten. "Het klikte meteen tussen ons", zegt Derwort. "Ik
liep al tijden met het plan rond voor een nieuw tijdschrift. En Tijn bleek met diezelfde gedachte te spelen. En al snel hadden we een groep betrokken mensen bij elkaar die ook wilden meedenken en meedoen: redacteuren, een fotograaf en andere vakmensen."

Onafhankelijk en informatief

Over het hoe en waarom waren ze het snel eens: Delft miste een informatief en onafhankelijk stadsmagazine. Zo een waar alle belangrijke aspecten van Delft bij elkaar komen: cultuur, kunst, techniek, innovatie, duurzaamheid en natuurlijk ook de gezelligheid van de binnenstad met z'n knusse
straatjes, zonnige terrasjes, aantrekkelijke etalages en chique winkels. Noordenbos: "En niet alleen maar als losse verhalen. We gaan dwarsverbanden leggen - tussen het cultuurwereldje, de geschiedenis van de stad, onderwijs, techniek en de ondernemers."

Uitstraling

Blauww moet mensen binden, zegt Derwort. "Van bewoners en ondernemers tot kenniswerkers en studenten. Dat doen we door te laten zien wat Delft te bieden heeft. We willen met Blauww bijdragen aan het krachtig op de kaart zetten van Delft als place to be. Hier wil je zijn, in Delft, waar heden
en verleden elkaar ontmoeten, tussen de parels van eeuwen her en de spannende techniek van vandaag, waar het zoemt van nieuwe ontwikkelingen en initiatieven en altijd bruist van steeds weer nieuwe evenementen - en hier wil je steeds weer terugkomen. Die uitstraling willen we neerzetten."

Onafhankelijk

Derwort is gekneist in het vormgeven van vakbladen. "Juist daarom is het een droom om iets te creeren zonder de beperkingen die nu eenmaal gepaard gaan met iets maken in opdracht. Bij Blauww kunnen we doen wat we zelf willen. Qua vorm en inhoud. Het wordt een blad waar je niet omheen kunt, een
visitekaartje voor Delft. Met onafhankelijke, goed geschreven en boeiende verhalen met een verrassende insteek, stijlvolle foto's en een strakke vormgeving."

Vrienden

Blauww verschijnt vier keer per jaar en wordt gratis verspreid - voorlopig in een oplage van 5.000 exemplaren - bij ruim 250 bedrijven en instellingen in en om Delft. Het komt terecht bij cafes, restaurants en hotels, winkels, musea, theaters, bij kennisinnovatieve bedrijven, de TU Delft,
gemeentelijke kantoren en openbare gelegenheden. Maar wie gaat dat betalen? Noordenbos: "De opbrengsten moeten komen uit advertentieverkoop. En we zoeken ondersteuners; mensen die Delft en ons initiatief een warm hart toedragen, die vriend, `ambassadelftenaar', donateur of abonnee willen
worden."

Presentatie

Om die adverteerders, vrienden en toekomstige lezers te bereiken, organiseerden de initiatiefnemers gisteren een bijeenkomst in de foyer van het Rietveld Theater, dat voor die gelegenheid werd omgetoverd tot cafe `Lokaal Blauww'. Hier werd het nieuwe stadsmagazine Blauww officieel
gepresenteerd aan het publiek. Houd de website van Blauww in de gaten. Hier leest u binnenkort hoe het nieuws van het gratis stadsmagazine voor Delft is ontvangen en hoe blij Delftenaren zijn met Blauww. Op de website kunt u zich ook opgeven als abonnee of donateur - of melden dat u iets
anders voor Blauww kunt betekenen.