Internationale lustrumexpositie Global Imaginations ontregelt en verbindt

Internationale lustrumexpositie Global Imaginations ontregelt en verbindt Toonaangevende kunstenaars uit alle continenten geven in de expositie Global Imaginations hun visie op de geglobaliseerde wereld. De tentoonstelling, een initiatief van Museum De Lakenhal, vindt plaats ter ere van het 440-jarig bestaan van de Universiteit Leiden. Van 27 juni t/m 4 oktober.

Spectaculaire opzet

Chen Zhen (China, 1955-2000), 'Back to fullness'. De metalen globe is omringd door stoelen uit verschillende tijden en culturen. Van een installatie die Leids singelwater omzet in echt drinkwater tot een reusachtige plastic sculptuur die verwijst naar vervuiling én schoonheid van het materiaal. Dat alles tegen het rauwe decor van de oude Leidse Meelfabriek. Plus satelliettentoonstellingen in Museum de Lakenhal, de Oude UB, het LUMC en de Tolhuistuin in Amsterdam. De lustrumexpositie Global Imaginations is spectaculair van opzet, beaamt Meta Knol, directeur van Museum De Lakenhal. ‘Deze tentoonstelling wil niet alleen wereldbeelden tonen, maar ook mensen met elkaar verbinden.’

Eigentijdse wereldbeelden

Het bestuderen van culturen heeft een lange traditie in Leiden, aldus Kitty Zijlmans, hoogleraar Kunstgeschiedenis en één van de samenstellers van de tentoonstelling. Al 440 jaar onderzoeken wetenschappers van de Universiteit Leiden de wereld om die beter te begrijpen. Daarbij is vaak samengewerkt met kunstenaars, die wereldse fenomenen verbeeldden in landkaarten, botanische tekeningen en symbolen. 'Global Imaginations toont nieuwe, eigentijdse wereldbeelden van kunstenaars uit alle continenten.’ Brook Andrew (Australië), het springkussen Jumping Castle War Memorial is een herdenkingsmonument voor vergeten bevolkingsgroepen.

Global Imaginations van 27 juni t/m 4 oktober. Initiatiefnemer is Museum De Lakenhal. Partners zijn: Universiteit Leiden, Museum Volkenkunde en Leiden Global.

Kunst gebaseerd op Leidse collecties

Pascale Marthine Tayou (Kameroen), 'Plastic bags'. De sculptuur van plastic werd speciaal voor deze plek in De Meelfabriek gemaakt. Zes van de twintig geselecteerde kunstenaars maakten nieuw werk dat geïnspireerd is op collecties van Leidse musea en de universiteit. Tot deze internationale primeurs behoort werk van onder meer Mark Dion, de Ghana ThinkTank en Raqs Media Collective.

Foto uit bijzondere collecties universiteit

Het kunstenaarscollectief Raqs Media Collective koos een object uit de Bijzondere Collecties van de Universiteit Leiden. Deze foto van een reliëf uit een 12de-eeuwse Indiase tempel verbeeldt een verhaal uit een beroemd Indiaas epos. In hun kunstwerk ‘Fever. Fever’ brengen de kunstenaars de foto in verband met het in snel tempo opbranden van onze natuurlijke grondstoffen. Lucy Orta (Verenigd Koninkrijk) en Jorge Orta (Argentinië), de installatie 'Orta Water - Purification Factory' zuivert water uit de Zijlsingel en maakt het drinkbaar.

Inspiratie voorwerpen Naturalis

Voor zijn werk The Natural Sciences kreeg de Amerikaanse kunstenaar Mark Dion toegang tot het depot van Naturalis Biodiversity Center. Hij selecteerde er een reeks bijzondere voorwerpen, waarmee hij door middel van 3D-geprinte kopieën een nieuw, surrealistisch curiositeitenkabinet creëert.

Leidse zorgen, mondiale kunst

De Ghana ThinkTank maakt kunst op basis van ‘flipflopping’: de wereld omdraaien, door mensen uit ontwikkelingslanden als Ghana laten nadenken over westerse zorgen. In januari 2015 trokken Amerikaanse kunstenaars twee weken door Leiden en verzamelden problemen van bewoners. Vervolgens werden die voorgelegd aan ‘denktanks’ in ontwikkelingslanden.

Kunstenaarscollectief Ghana Thinkthank, 'Monument to the Dutch' Monument to the Dutch

Een van de grootste Leidse zorgen bleek ongerustheid over de kloof tussen moslims en niet-moslims. Op basis hiervan maakten Christopher Robbins en John Ewing de installatie Monument to the Dutch met symbolische verwijzingen naar het Achterhuis van Anne Frank en de islam in Nederland. Het kunstwerk roept Nederlanders om op te leren van het verleden.

Kaart als symbolisch beeld van de wereld

De satelliettentoonstelling in de Oude UB staat in het teken van cartografie. Veel middeleeuwse wereldkaarten zijn niet gemaakt met het doel een meetkundig betrouwbare weergave van het aardoppervlak te geven, maar tonen meer een symbolisch beeld van de wereld. De samenstellers van de tentoonstelling maakten een selectie van kaarten uit verschillende eeuwen, die verschillende manieren tonen om de wereld weer te geven. De kunstenaars Annesas Appel en Annett Frontzek geven hun interpretatie van historische wereldkaarten. Annesas Appel (Amsterdam, 1978), 'View on the World Map' in de Oude UB.

Randprogramma Global Imaginations

Bij de tentoonstelling hoort ook een omvangrijk programma met onder andere een wetenschappelijk symposium, een scholierenconferentie en een filmfestival.

Filmfestival (9 t/m 11 juli) op terrein van De Meelfabriek. Selectie Leiden International Film Festival van films aansluitend bij de thematiek Global Imaginations.

Scholierenconferentie (7 september) rond thema ‘wereldburgerschap’ met speciale aandacht voor water.

70 x 7 The Meal diners (8 september) voor lokale bestuurders en burgers op terrein De Meelfabriek.

Wetenschappelijk symposium (25 september) over vraag hoe hedendaagse kunst kennis over onze wereld genereert, stimuleert en ter discussie stelt.

Evenement Lunä van kunstenaar Marjolijn Dijkman (28 september) i.s.w. met Museum Boerhaave.

(25 juni 2015 - LvP)

- See more at: http://www.nieuws.leidenuniv.nl/nieuws-2015/internationale-lustrumexpositie-global-imaginations-van-start.html#sthash.tw8gcw4d.dpuf