The Passion van grote waarde voor Enschede


07 juli 2015
Enschede was dit jaar de trotse gastheer van The Passion. De directe economische spin-off van dit evenement is een veelvoud geweest van de investering die de stad heeft gedaan om dit te organiseren.
undefinedOok op het beeld dat men van Enschede heeft is The Passion van positieve invloed geweest. Dat blijkt uit een tweetal onderzoeken dat is uitgevoerd in opdracht van Enschede Promotie.

Op 2 april 2015 vond The Passion plaats in Enschede. Deze live tv-productie van de EO/KRO werd opgevoerd in de binnenstad en andere karakteristieke plekken van Enschede. De stad kijkt terug op een gedenkwaardige avond. Om de `return on investment' goed in kaart te brengen heeft Enschede
Promotie landelijk onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van The Passion op het imago en de bekendheid van de stad Enschede. Tevens zijn er enquetes gehouden onder bezoekers van het evenement, om inzicht te krijgen in de waardering voor The Passion, bestedingen, herkomst en profiel.

20.000 bezoekers

In totaal is een aantal van 20.000 bezoekers aan het evenement geteld. Maar liefst 92% van hen kwam speciaal voor The Passion naar de binnenstad. Bezoekers waardeerden het evenement met gemiddeld een 8,2. Men is met name te spreken over het saamhorigheidsgevoel dat het evenement wist te
creeren. Bovendien vindt men het positief dat een dergelijk evenement in Enschede heeft plaatsgevonden.
Een relatief groot deel van de bezoekers (circa 35%) kwam van buiten Twente en 43% van het publiek kwam uit Enschede zelf. De bezoekers hebben tijdens hun aanwezigheid zo'n EUR 646.600 uitgegeven in horeca en winkels in de (binnen)stad van Enschede. Alleen al daarmee is de door de stad gedane
investering met een factor van 3,5 terugverdiend.

3,6 miljoen kijkers live uitzending

Op 2 april bekeken bijna 3,6 miljoen de live uitzending van The Passion. De uitvoerige aandacht die er in de landelijke media voor de stad is geweest, zowel in aanloop naar het evenement als op de dag zelf, is van grote waarde. Uit de landelijke imagopeiling blijkt dan ook dat men Enschede een
goed gekozen stad vond als decor voor The Passion. Ruim 50% van de kijkers heeft door The Passion een beter beeld gekregen van Enschede.

Wethouder Evenementenbeleid Hans van Agteren is enthousiast over de resultaten: "We hebben ook nu weer laten zien dat onze stad over goede faciliteiten beschikt voor het houden van grote evenementen als The Passion. Samen met inwoners, ondernemers en organisaties hebben we iets moois
neergezet."

Bijlage: The Passion Enschede: Eindrapportage Enschede Promotie juli 2015
[Foto: Willem Jan de Bruin]