Oorlogsverhalen uit Zeeland en Duitsland


Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland

Erfgoed in beweging

Oorlogsverhalen uit Zeeland en Duitsland

* pagina afdrukken
* delen op Twitter
* delen op Facebook
* delen op LinkedIn

Op donderdag 9 juli wordt het internationale scholenproject the untold story afgesloten. Het project over de Tweede Wereldoorlog was een samenwerkingsproject tussen het Calvijn College Krabbendijke (locatie Appelstraat) en de Gesamtschule Weierheide uit Oberhausen (Duitsland).

Er werkten verschillende culturele instellingen aan mee, onder andere het Dijk- en Oorlogsmuseum Polderhuis Westkapelle, Bevrijdingsmuseum Zeeland en het Bunkermuseum Oberhausen. Eindopdracht van het project waren interviews die werden afgenomen bij ooggetuigen van de oorlog in Zeeland en in
Duitsland.

Aanleiding voor dit internationale project over de Tweede Wereldoorlog was het project Memories to Share van het Polderhuis. Met het project Memories to Share kan iedereen in een zogenaamde zuil informatie opzoeken met behulp van de speciaal ontworpen software. Het materiaal biedt
museumbezoekers een blik in het leven van mensen die de oorlogstijd hebben overleefd. Een aantal Zeeuwse scholen voor voortgezet onderwijs werkte met het Polderhuis samen en had interesse om het project internationaal uit te breiden. Vanaf schooljaar 2012/2013 is het project the untold story
gestart met een pilot. Het project is geschikt voor leerlingen vanaf vijftien jaar. Subsidie voor de ontwikkeling van het project kwam van de Provincie Zeeland.

Samenwerking
Er is vanaf het begin van het project drie jaar lang een intensieve samenwerking geweest tussen het Calvijn College Krabbendijke en de Gesamtschule Weierheide uit Oberhausen. Geprobeerd is om na de pilot het project uit te breiden met meer Zeeuwse en buitenlandse scholen en culturele
instellingen. Het bleek echter voor de scholen in Zeeland te moeilijk om een geschikte samenwerking op te starten met scholen in het buitenland.

Werken aan het project
De leerlingenopdrachten van het project werden door alle docenten samen opgesteld in het Engels. Leerlingen moesten tijdens de geschiedenislessen onderzoek doen naar overblijfselen van de Tweede Wereldoorlog in hun eigen omgeving. Tijdens de jaarlijkse uitwisselingen tussen de scholen volgde
dan onderzoek in het buurland. Door die onderzoeken hadden de leerlingen veel kennis gekregen over de Tweede Wereldoorlog in eigen land en in het buitenland. Als laatste opdracht namen de leerlingen een interview af bij een ooggetuige van de oorlog.

Interviewen ooggetuigen
Na tussentijdse evaluaties werd het project steeds verder bijgesteld en werden de contacten tussen de twee landen steeds nauwer. Een Duitse ooggetuige van het dagelijks leven tijdens de oorlog interviewen leek eerst nog een te delicate vraag, maar bleek zo interessant voor de leerlingen en de
docenten dat de vraag toch gesteld werd. De interviews leverden in beide landen zeer fraaie en indrukwekkende beelden op. Door de workshop film opnemen en monteren, die de leerlingen eerst gevolgd hadden, zijn de filmpjes ook technisch de moeite van het bekijken waard. De filmpjes zullen aan
het Polderhuis museum worden aangeboden en aan de Memories to Share zuil worden toegevoegd.