Project Ring Utrecht A27/A12: stand van zaken
07-07-2015
De A27 en A12 zijn niet alleen belangrijk voor de lokale en regionale bereikbaarheid; ze vormen ook de 'draaischijf' van het Nederlandse autosnelwegennet. Vanaf deze wegen rijdt verkeer vanuit de Randstad door naar de rest van Nederland. Daarom werkt Rijkswaterstaat in het project Ring Utrecht aan een betere doorstroming en verkeersveiligheid rondom Utrecht. Het project heeft daarnaast als doelstelling ervoor te zorgen dat de overlast van de snelwegen voor de omgeving niet toeneemt, en waar mogelijk zelfs afneemt.
Filevorming op de snelweg
Bekijk hier de projectkaart (PDF, 3.7 MB) .
In 2014 stelde Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu een voorkeursvariant voor de vernieuwing van Ring Utrecht vast. Hiermee is het project in de volgende onderzoeksfase beland. Er wordt nu gewerkt aan een milieueffectrapportage (MER) en een ontwerptracebesluit (OTB). In de MER staan de verwachte milieugevolgen van de plannen. Het OTB beschrijft de uitwerking van de wegvernieuwing, inpassing van de weg (het trace) in de omgeving en compenserende maatregelen voor leefbaarheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan geluid en natuurcompensatie. Twee ingenieursbureaus voeren alle onderzoeken uit en brengen de benodigde maatregelen in kaart.
Planning
De planning van het project is in hoofdlijnen als volgt:
* Ontwerptracebesluit klaar in zomer 2016
* Tracebesluit klaar in zomer 2017
* Start wegwerkzaamheden in 2018
* Oplevering nieuwe Ring Utrecht in 2026
Terugblik
In 2008 gaven Rijksoverheid, provincie Utrecht en gemeente Utrecht vanuit het samenwerkingsprogramma VERDER het startsein voor de planstudie Ring Utrecht. In VERDER hebben de partijen maatregelen opgesteld om de bereikbaarheid van de regio Midden-Nederland te vergroten voor auto's, fietsen en openbaar vervoer.
Met de planstudie onderzochten de partijen oplossingen om het traject van de Ring Utrecht te verbeteren. Met de vaststelling van de voorkeursvariant zijn de hoofdlijnen voor de verbeteringen aan het traject helder geworden. In de eerste plaats wordt de capaciteit van de A27 en A12 vergroot. Daarnaast staat het ontweven van verkeersstromen tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd op de planning. De volledige uitwerking van de voorkeursvariant zoals vastgesteld door Minister Schultz van Haegen vindt u op de website Verder.