Projecten van Rijkswaterstaat in de regio Utrecht

07-07-2015

De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat al heel wat snelwegen rond Utrecht aangepakt om de doorstroming te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan de A2 richting Amsterdam en Den Bosch, de A12 richting Arnhem en de A28 richting Amersfoort. De komende jaren staat er - naast de Ring Utrecht - nog een aantal wegprojecten op de planning.

File op een snelweg, met boven de weg borden zichtbaar waarop een maximumsnelheid van 50 km per uur wordt aangegeven.

Met de aanpassing van de Ring Utrecht willen we ontstane problemen zoals files, geluidsoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit verhelpen. De overige projecten moeten soortgelijke problemen op andere plaatsen oplossen.

A27/A1: aansluiting Utrecht-Noord - knooppunt Eemnes - aansluiting Bunschoten-Spakenburg

Aan de A27 en de A1 werkt Rijkswaterstaat op de volgende manieren aan betere bereikbaarheid van de regio en doorstroming van het verkeer:

* De A27 krijgt een extra rijstrook in beide richtingen tussen aansluiting Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes. Dit betekent dat er straks in beide richtingen 3 rijstroken zijn.

* Er komt een spitsstrook op de rijbaan van de A27 van aansluiting Utrecht-Noord naar aansluiting Bilthoven.

* De aansluiting Hilversum op de A27 wordt aangepast. Er wordt ruimte gemaakt voor natuur en landschap.

* Bij knooppunt Eemnes wordt de verbindingsboog van de A27 uit de richting Utrecht naar de A1 richting Amersfoort verbreed van 1 naar 2 rijstroken.

* Tussen knooppunt Eemnes en de aansluiting Bunschoten-Spakenburg wordt de A1 in beide richtingen uitgebreid van 2 naar 4 rijstroken.

De uitvoering van het project staat gepland voor 2016. Kijk voor meer informatie op de projectpagina A27/A1: aanpassing aansluiting Utrecht-Noord - knooppunt Eemnes - aansluiting Bunschoten-Spakenburg.

A27 Houten - Hooipolder

Op het hele traject tussen Hooipolder en Houten krijgt de A27 richting Utrecht 3 rijstroken. Tussen Werkendam en Scheiwijk gaat het om reguliere rijstroken, op de rest van het traject komt een spitsstrook.

Op de A27 richting Breda, tussen Houten en Everdingen en tussen Scheiwijk en Werkendam, komen 4 reguliere rijstroken. De andere trajectdelen krijgen 3 rijstroken, waarvan 1 spitsstrook.

Dit heeft de volgende gevolgen voor de 4 grote bruggen op dit traject:

* De Houtense brug wordt verbreed.

* De Hagesteinse brug krijgt een extra brug in zuidelijke richting.

* De Merwedebrug krijgt een extra brug in zuidelijke richting; de huidige brug wordt dan gebruikt voor verkeer in noordelijke richting.

* De Keizersveerbrug krijgt een extra brug in noordelijke richting; de huidige bruggen worden gebruikt voor het verkeer in zuidelijke richting.

De uitvoering van het project staat gepland vanaf 2019. Kijk voor meer informatie op de projectpagina A27: verbreding traject Houten - Hooipolder.

Noordelijke Randweg Utrecht (NRU)

Een belangrijk project voor de leefbaarheid en de bereikbaarheid van de stad Utrecht is de opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). De drie verkeerspleinen in de NRU worden ongelijkvloers gemaakt. Hierdoor kan verkeer van en naar Overvecht en aangrenzende wijken in de toekomst een snelle, alternatieve route worden geboden. Verkeer hoeft dan niet meer door de stad en wijken te rijden maar kan er om heen. De verbetering van de NRU draagt zo bij aan een gezonde en bereikbare stad. De uitvoering van het project NRU staat gepland vanaf 2020. Kijk voor meer informatie op de Noordelijke Randweg Utrecht.