Jaarverslag 2014: MVO Nederland vergroot impact en ambitie

7 juli 2015

Jaarverslag 2014: MVO Nederland vergroot impact en ambitie

MVO Nederland signaleert in het jaarverslag over 2014 dat haar impact op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) groeit. Het door koning Willem-Alexander gelanceerde platform Ambitie 2020 fungeert inmiddels als aanjager om Nederland te maken tot wereldvoorbeeld voor een circulaire en inclusieve economie. Met Ambitie 2020 spoort MVO Nederland het Nederlandse bedrijfsleven aan tot grotere ambities en prestaties op terreinen als CO2- en afvalreductie, participatie van arbeidsgehandicapten en betere arbeidsomstandigheden in de handelsketens.

MVO Nederland had in 2014 een omzet van €6,9 mln, een groei van 7 procent ten opzichte van 2013. De organisatie telde eind 2014 70 medewerkers (55 fte). MVO Nederland verwelkomde in 2014 286 nieuwe partners, en sloot het jaar af met 2.031 aangesloten bedrijven en organisaties. Daarmee is de organisatie veruit het grootste MVO-bedrijvennetwerk van Europa.

Ruim 600 van de aangesloten bedrijven en organisaties namen in 2014 deel aan speciale MVO-projecten en -netwerken waarmee concrete resultaten worden geboekt. Een selectie uit de resultaten is hieronder te lezen.

Sectoren

Dertig bedrijven en organisaties in de betonsector werken met ondersteuning van MVO Nederland aan een CO2-reductie van 30 procent in 2020;

Voor het eerst werd MVO in de zorgsector een hoofdthema toen de eerste acht grote zorginstellingen onder begeleiding van MVO Nederland maatschappelijk verantwoord ondernemen volledig in alle aspecten van hun beleid verankerden;

In een coproductie tussen zorginstellingen en producenten van bedrijfskleding werd een geheel nieuwe en duurzame kledinglijn voor medewerkers uit de zorg ontwikkeld. Deze zogenaamde 'Zorgzame kleding' leidt tot een lagere milieudruk en garandeert goede arbeidsomstandigheden en lonen in de productieketen.

Circulair

Ruim 20 bedrijven en overheden die samen tientallen miljoenen aan inkoopvolume vertegenwoordigen, gingen onder begeleiding van MVO Nederland via een Green Deal Circulair Inkopen van start met het integreren van de circulaire economie in hun inkoopbeleid.

Inclusief

Ruim 200 bedrijven werkten via het mede door MVO Nederland opgerichte netwerk ‘De Normaalste Zaak’ aan het in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking.

Internationaal

Meer dan zestig bedrijven in de sectoren kleding, leer, tuinbouw, stedelijke ontwikkeling en maritiem werken aan duurzame innovaties en duurzame handelsrelaties met hun leveranciers of klanten in ontwikkelingslanden;

Circa 6.700 bedrijven en andere gebruikers kregen via de MVO Risico Checker digitale ondersteuning met praktische informatie over MVO-risico’s per land, sector en product. Daarmee kunnen zij de arbeids- en milieuomstandigheden in hun handelsketens kunnen verbeteren;

MVO Informatiepunt

Ruim 315.000 ondernemers en andere belangstellenden kregen via mvonederland.nl algemene kennis en praktijktips over MVO; Ruim 400 personen namen deel aan de e-learning over ISO 26000;

Voor de komende jaren werkt MVO Nederland aan een verdere groei van haar impact door het uitbouwen van de coalities en netwerken waarmee bedrijven MVO-doelen dichterbij brengen. De thema's circulaire economie en inclusieve economie staan hierin centraal. Via de circulaire economie streeft MVO Nederland naar een economie waarin geen CO2 wordt uitgestoten en grondstoffen en materialen in de kringloop blijven en er dus geen afval ontstaat. Via de inclusieve economie streeft MVO Nederland naar een samenleving waarin ieder talent telt en meedoet, zowel op de Nederlandse arbeidsmarkt als in de internationale handelsketens.

Lees hier het online jaarverslag.

http://www.mvonederland.nl/jaarverslag-2014

Noot voor de redactie,