MODINT: `De ACM moet meer duidelijkheid verschaffen'

MODINT: `De ACM moet meer duidelijkheid verschaffen'

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet ervoor zorgen dat kleding- en textielbedrijven die samen aan duurzame initiatieven willen werken, vooraf meer duidelijkheid krijgen over de juridische toelaatbaarheid onder de Mededingingswet. Dat vindt MODINT, ondernemersorganisatie voor mode, interieur, textiel en tapijt. Het gebrek aan duidelijkheid vooraf van de ACM weerhoudt bedrijven ervan om duurzame afspraken te maken. Juist nu er zoveel kansen liggen om het duurzaam produceren van kleding en textiel te versterken, is dat een gemiste kans.

De reactie van Modint komt naar aanleiding van de uitspraken van ACM-voorzitter Chris Fonteijn in het Financieele Dagblad. Daarin geeft Fonteijn aan geen heil te zien in de plannen van minister Henk Kamp om de ACM meer ruimte te geven om bijvoorbeeld duurzame samenwerking tussen bedrijven goed te keuren. Nu worden dergelijke initiatieven nog te vaak afgeschoten als concurrentieverstorend. Modint roept de ACM en de politiek op om zich in te zetten voor meer duidelijkheid vooraf voor bedrijven die tot duurzame samenwerking willen komen. Daarbij is het vanzelfsprekend dat zowel de Europese als de Nederlandse kaders van de Mededingingswet leidend zijn, maar de ACM kan meer ruimte binnen deze kaders zoeken om duurzame initiatieven te faciliteren. En als die ruimte er niet is, zijn die kaders dan wel breed genoeg?

Bedrijven die vooraf aankloppen bij de concurrentiewaakhond moeten het nu doen met een informele zienswijze. Maar hoeveel is deze informele zienswijze waard als zelfs de experts het niet altijd eens zijn over wat wel of niet toelaatbaar is onder de Mededingingswet? Fonteijn vind het onbegonnen werk om vooraf een juridisch bindende ruling te geven. Toch zou dit volgens de ACM-voorzitter duurzame initiatieven niet in de weg moeten staan.

Modint ziet hiermee echter juist het beeld bevestigd dat bedrijven uit angst voor waakhond ACM wel degelijk terughoudend zijn om op duurzame initiatieven samen te werken. Juist nu dat zo hard nodig is. De ACM ziet duurzaamheid als een taak van de overheid die met wetgeving moet worden afgedwongen en niet via de Mededingingswet. Modint vindt dat de ACM daarmee de branche tekort doet. Zeker op het gebied van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO). Want waar de ACM alleen kijkt naar de gevolgen voor de gebruiker `hier', zijn veel initiatieven uit de kleding- en textielbranche juist gericht op bijvoorbeeld het verbeteren van de arbeidsomstandigheden `daar', zoals in Bangladesh. Om deze samenwerking van bedrijven is zelfs expliciet gevraagd in een aangenomen motie van de Tweede Kamer en is opgenomen in een Plan van Aanpak voor de hele branche.

Binnenkort starten de onderhandelingen over een IMVO convenant voor de textiel- en kledingsector tussen de overheid, branches/bedrijven, vakbonden en maatschappelijke organisaties. Doel is te komen tot duidelijke duurzame afspraken over onder meer het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in landen zoals Bangladesh en het duurzaam produceren van kleding en textiel. Daarbij zal Modint zich ook inzetten voor meer duidelijkheid over wat wel en niet mag onder de Mededingingswet voor bedrijven die duurzame samenwerkingen willen aangaan.