Transport Online start petitie voor oplossingen problemen bij Calais


ZWAAGWESTEINDE, 20150707 -- Transport Online, het nieuwsmedium voor de transportsector, heeft de afgelopen weken van meerdere transportbedrijven en vrachtwagenchauffeurs de vraag gekregen of zij als redactie niet ‘iets’ aan het steeds groter groeiende probleem in Calais kunnen doen.

“Als onafhankelijke nieuwsredactie is het soms lastig om behalve te signaleren ook daadwerkelijk de handschoen op te pakken. Toch willen wij in deze extreme situatie actie ondernemen, en willen een beroep doen op de Europese Commissie middels een petitie die wij aanbieden aan SP parlementariër Dennis de Jong, die inmiddels zijn medewerking hierin heeft toegezegd”, aldus Esther van der Wal-de Vries, hoofdredacteur bij Transport Online.

De Jong zal de handtekeningen onder de aandacht brengen van de Europese Commissie na het zomer reces.

Waarom deze petitie?
De redactie heeft met afgrijzen de afgelopen weken de vele verhalen van transportbedrijven en vrachtwagenchauffeurs aangehoord die vast stonden tijdens de stakingsacties van MyFerryLink personeel in de haven van Calais. “Deze verhalen hebben ons echt aangegrepen”, aldus van der Wal.

“Dagenlang in de zinderende hitte in een lange rij vrachtwagens aansluiten en wachten tot er wat beweging komt niet weten wanneer je eindelijk de oversteek kunt maken. Niet weten wanneer het voorbij is omdat er maar mondjesmaat informatie naar buiten komt. Zonder fatsoenlijke maaltijd of sanitaire gelegenheden.”

“Er wordt tot op heden weinig tot niets gedaan aan het vluchtelingenprobleem rond Calais. Nog altijd bestormen vluchtelingen de vrachtwagens van onze vrachtwagenchauffeurs. En deze problematiek is niet nieuw maar neemt de laatste weken wel hand over hand toe door de toestroom van immigranten in Calais. De recente stakingen maken het alleen maar nog erger met mensonterende situaties tot gevolg.”

“Naast de emotionele schade voor vrachtwagenchauffeurs is er ook de materiele schade voor de transportondernemers. Ondernemers die het in deze tijd toch al vaak niet ruim hebben. Er is op dit moment niemand die deze schade vergoed.”

Allemaal situaties die het er in de transportsector niet leuker op maken en die het Europese recht van ‘Vrij verkeer van goederen’ in de weg staat.

Wanneer u de petitie tekent dan tekent u voor onderstaand 3-punten plan:

1. De EU moet de vrije doorgang van goederen garanderen, óók in Calais

2. De EU moet de veiligheid van onze vrachtwagenchauffeurs waarborgen in Calais

3. De EU moet met een oplossing komen voor de geleden schade, zowel materieel als economisch, ontstaan door de stakingen en vluchtelingen problemen in Calais middels een Europees noodfonds.


U vindt de petitie hier: http://www.transport-online.nl/site/petitie