Kruisingen westelijke randweg Harmelen voldoen aan verwachtingen


Geschreven op: 08-07-2015 Gewijzigd op : 08-07-2015

2014-12-17 opening zuidwestelijke randweg harmelen (86) website.jpg

zuidwestelijke randweg Harmelen

De kruisingen van de nieuwe westelijke randweg Harmelen met Haanwijk en met de Dorpsstraat/Leidsestraatweg functioneren na een eerste gewenningsperiode over het algemeen zoals bedoeld.

Wel zou het fietsgedrag nog beter kunnen en zou de belijning bij de opstelstrook voor linksafslaand verkeer richting dorp (kruising Leidsestraatweg) iets aangepast kunnen worden. Dit is de conclusie van het meermaals monitoren van de kruispunten vanaf de openstelling in december 2014 tot eind
maart 2015.

De westelijke randweg Harmelen (Burgemeester Van Koningsbruggenweg) kruist de Oude Rijn via de Hofbrug in Harmelen. Aan de zuidkant van de Hofbrug kruist de randweg Haanwijk, aan de noordkant sluit de randweg aan op de Leidsestraatweg. Op beide kruisingen zijn met de openstelling van de
randweg de voorrangssituatie en (deels) de verkeersstromen gewijzigd. Diverse Harmelense bewoners gaven voor de openstelling van de randwegen aan zorgen te hebben over de verkeersveiligheid, met name van het grote aantal fietsers (schoolgaande jeugd). Deze kregen nu immers te maken met
kruisend autoverkeer dat voorrang heeft. Het Woerdense college heeft daarop toegezegd de veiligheid te zullen monitoren. Dit is diverse keren gebeurd in de ochtendspits in de periode tussen de openstelling (17 december 2014) en eind maart 2015.

Conclusies kruising Burgemeester Van Koningsbruggenweg - Haanwijk

Na een periode van gewenning functioneert deze kruising zoals die bedoeld is. Auto's en fietsers vanaf Haanwijk voegen goed op elkaar in, en de aansluiting op het kruispunt is voldoende breed, ook met een tegemoetkomende vrachtwagen. Fietsers hebben, gezien de beperkte hoeveelheid verkeer dat
zij op de randweg moeten kruisen, voldoende tijd/ruimte om (veilig) over te steken. Het rustpunt op het midden van het kruispunt wordt door alle verkeer goed gebruikt. Het enige ongewenste gedrag zijn groepjes overstekende fietsers die, eenmaal aan het oversteken, bij elkaar blijven en
doorrijden en voorrang nemen. Mocht dit op de lange termijn zo blijven en kan dit niet met het verkeerstechnisch ontwerp van de kruising worden voorkomen, dan is er nog de mogelijkheid om te proberen verbetering van het gedrag te bereiken door middel van handhaving.

Conclusies kruising Burgemeester Van Koningsbruggenweg - Dorpsstraat/Leidsestraatweg

Ook deze kruising functioneert, na enige gewenning, zoals die bedoeld is. Op de verbinding vanaf de Putkop richting Spruit en Bosch blijft een aantal fietsers over circa 25 a 30 meter aan de 'verkeerde kant' van de weg rijden in plaats van tweemaal de Dorpsstraat over te steken. De gemeente
heeft onderzocht of er voor deze specifieke groep fietsers een extra fietsstrook/-pad kan komen. De conclusie is echter dat er binnen de bestaande (eigendoms)grenzen geen (veiliger) oplossing mogelijk is.
De belijning die net voor de linksaf voorsorteerstrook richting dorp ligt, maakt de rijbeweging voor automobilisten lastig en zou bij een volgend (groot) onderhoud kunnen worden verwijderd.