Den Helder en Texel: een backoffice voor zorg


Den Helder en Texel slaan de handen ineen in de uitvoering van financieel-administratieve taken op het gebied van het sociaal domein. Dit gebeurt uit het oogpunt van efficiency, risicospreiding en de geografische ligging. Daarbij staat voorop dat de inwoners van beide gemeenten goed en
duurzaam worden geholpen.

Doordat gemeenten per januari 2015 nieuwe taken hebben gekregen als jeugdzorg, participatiewet en wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) -samen het sociaal domein genaamd- stijgt de druk op de financieel-administratieve uitvoering (backoffice) voor gemeenten. In de backoffice wordt de zorg
administratief en financieel afgehandeld en wordt waar nodig het Sociaal Team Texel ondersteund. Inwoners van Texel zullen met de backoffice niet direct in aanraking komen.

Door samenwerking van Den Helder en Texel wordt de dienstverlening naar inwoners beter gewaarborgd. Den Helder neemt daarbij haar verantwoordelijkheid als centrumgemeente.

Met een effectieve en efficiente uitvoering van de financieel-administratieve taken door een uitvoeringsorganisatie in plaats van twee, kunnen kosten op termijn worden verminderd.