De OuderenOmbudsman nu ook in Zoeterwoude


Welke sportverenigingen hebben een speciaal aanbod voor senioren? Waar kan ik een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen? Veel ouderen verdwalen in de brij aan regels en informatie. Daarom heeft de OuderenOmbudsman alle relevante informatie uit uw gemeente voor u gebundeld op de website
www.ouderenombudsman.nl/gemeenten. Op deze site wordt u geinformeerd over uiteenlopende onderwerpen als wonen, zorg, welzijn, mobiliteit en geldzaken.

De OuderenOmbudsman is een initiatief van het Nationaal Ouderenfonds. In samenwerking met de gemeente Zoeterwoude is op de website www.ouderenombudsman.nl/gemeenten alle voor ouderen relevante informatie gebundeld en zo beantwoord dat het voor de oudere meteen duidelijk is bij welke instantie
of loket hij of zij moet zijn.
Is dit onverhoopt toch niet het geval, dan kunnen mensen altijd terecht bij de OuderenOmbudsman via 0900-6080100 (lokaal tarief), zodat er alsnog kan worden doorverwezen naar de juiste instanties.

De OuderenOmbudsman denkt met deze nieuwe website heel wat ouderen de helpende hand te kunnen bieden. "Bij ons komen veel telefoontjes binnen van ouderen, die bepaalde informatie gewoon niet kunnen vinden", vertelt Sabine Lorsheijd, projectleider van de campagne `OuderenOmbudsman in uw
gemeente'. "Mensen willen bijvoorbeeld weten of ze recht hebben op een persoonsgebonden budget of op welke dagen in de week het senioren zwemuurtje is. Zulke vragen lossen we nu direct op of we verwijzen mensen naar het juiste loket."

De OuderenOmbudsman helpt

Mensen worden ouder en blijven langer vitaal. Zij nemen ook na hun pensioen actief deel aan de samenleving en dragen bij aan de sociale kwaliteit van gemeenten. Daarnaast zijn er natuurlijk ook ouderen die zorg en aandacht nodig hebben. Voor veel ouderen brengt leeftijd een vorm van
afhankelijkheid met zich mee. Ze kunnen te maken krijgen met onrecht, leeftijdsdiscriminatie, behoefte aan zorg, mishandeling, financiele vragen en andere problemen. Door de veelheid aan regelgeving en instanties weten veel ouderen, hun familie en/of vrijwilligers echter niet goed waar ze
recht op hebben en waar ze terecht kunnen met klachten en voor hulp.
De Ouderen Ombudsman helpt hierbij, geeft advies of verwijst door naar de juiste instanties. Ook inventariseert de OuderenOmbudsman zorgen, klachten en ervaringen van ouderen en verzamelt op landelijk niveau de knelpunten. Gemeenten en het Nationaal Ouderenfonds krijgen zo meer inzicht in
zorgen, klachten, misstanden en maatschappelijke signalen en kunnen hier op anticiperen.