3-in-1 project: Maasdijkplein en Twee Pleinenweg gereed


Het Maasdijkplein en de nieuwe Twee Pleinenweg tussen Maasdijk en Westerlee worden vrijdagochtend 10 juli 2015 volledig in gebruik genomen. Vanaf 06.00 uur die dag kan het verkeer rijden over alle rijstroken en in alle richtingen. De ingebruikname is een grote stap naar een betere
bereikbaarheid van Westland en de realisatie van een van de laatste schakels binnen het 3-in-1 project.

Gedeputeerde Floor Vermeulen over deze mijlpaal: "Het feit dat we zo'n groot project hebben gerealiseerd zonder al te veel hinder voor het verkeer te veroorzaken, is iets om trots op te zijn. In een economisch belangrijk gebied als Westland moet de bereikbaarheid gegarandeerd zijn."

Gerealiseerde onderdelen

Sinds 2010 heeft de provincie gewerkt om met het 3-in-1 project Westland beter bereikbaar, verkeersveiliger en leefbaarder te maken. De Tweede Ontsluitingsweg Hoek van Holland werd in april 2011 als eerste opengesteld. Hierna zijn de onderdelen Verlengde Veilingroute en de verbinding Westerlee
- Maasdijk gerealiseerd. Naast de 3 deelprojecten is ook het project N223 Duurzaam Veilig fase II en de Snelbinder, de fietsverbinding over het Vlietpolderplein, gekoppeld aan het 3-in-1 project.

Uiteindelijk zijn er in krap 5 jaar tijd onderstaande onderdelen gerealiseerd:

* Tweede Ontsluitingsweg Hoek van Holland (april 2011).
* Fietstunnel Piet Struijkweg (14 mei 2013)
* Rotonde Galgeweg (juni 2013)
* Piet Struijkweg (29 oktober 2013)
* Turboverkeersplein Vlietpolderplein (29 oktober 2013)
* Aanleg Verlengde Veilingroute (medio 2014)
* Turborotonde M.A. de Ruyterstraat (oktober 2014)
* Westerleeplein (november 2014)
* De Snelbinder (9 maart 2015)
* Aanbrengen innovatief en duurzaam `antivries' asfalt op de Snelbinder (5 juni 2015)
* Openstelling fietstunnel onder de N213 (Burgemeester Elsenweg) (5 juni 2015)
* Openstelling fietstunnels Maasdijk / Pettendijk (23 juni 2015)
* N223 Duurzaam Veilig fase II (juli 2015)
* Volledige openstelling Maasdijkplein en Twee Pleinenweg (10 juli 2015)

Beperken verkeershinder

Tijdens de realisatie van alle onderdelen binnen het 3-in-1 project heeft de provincie geprobeerd zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken voor de weggebruiker. Dit was zelfs een eis richting de aannemer. Naast deze eis heeft de provincie ook zijn best gedaan op andere manieren de overlast zo
veel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld door middel van de tool Rij op Tijd Westerlee. Weggebruikers konden via deze tool de actuele vertragingstijden vinden tot een uur vooruit van trajecten rondom Westerlee. Zo konden zij zelf hun route en het beste tijdstip bepalen om te vertrekken.