Ondertunneling Laan van Osseveld: eerste stap gezet


Het college van burgemeester en wethouders gaat zich inspannen om haar deel van de financiering van de gewenste tunnel rond te krijgen.

Die belofte doet het college in een brief aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Apeldoorn probeert daarmee de helft van de benodigde financiering te krijgen uit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). De andere helft van het benodigde bedrag van 15 `a 20 miljoen euro moet
Apeldoorn bij elkaar zien te krijgen. Dit kan mogelijk met hulp van de provincie Gelderland.

Verantwoordelijk wethouder Johan Kruithof:"Dit is een grote wens van veel inwoners en van ons College. Ik ben blij dat deze stap nu is gezet maar we zijn er nog niet. Door onderzoek moet voor het ministerie komen vast te staan dat een tunnel de beste oplossing is. Vervolgens is het in onze
financiele situatie nog niet eenvoudig om de benodigde miljoenen bij elkaar te krijgen. Maar ik ga er mijn stinkende best voor doen!"

Knelpunt

De verkeerssituatie op de ring van Apeldoorn bij de spoorwegovergang in de Laan van Osseveld is al jaar en dag een knelpunt. De wachttijden zijn vaak lang en de verkeersveiligheid is niet optimaal. De aanleg van een tunnel onder het spoor verbetert de doorstroming van het autoverkeer, maakt de
hoofdfietsroute langs het spoor sneller en veiliger en verbetert de veiligheid voor voetgangers. Een tunnel zou de leefbaarheid in de omgeving en de bereikbaarheid in Apeldoorn verbeteren.

Planning

Apeldoorn doet mee aan de derde tranche van het LVO waarvan de intake 1 oktober a.s. eindigt. De daaropvolgende studiefase moet bewijzen dat de tunnel de enige en beste oplossing is. Naar verwachting is dat in de loop van 2016.