Sneller en beter treinverkeer Winterswijk-Doetinchem-Arnhem

SNELLER EN BETER TREINVERKEER WINTERSWIJK-DOETINCHEM-ARNHEM

Er komt 4 kilometer dubbelspoor tussen Zevenaar en Didam, twee tunnels voor fietsers- en voetgangers, een nieuw viaduct over de A12 en hogere snelheden tussen Zevenaar en Wehl. Al deze maatregelen zorgen samen voor een ingrijpende verbetering van het treintraject Arnhem –Doetinchem – Winterswijk. 18.000 reizigers zullen dagelijks gaan merken dat de trein meer op tijd rijdt en de opgetelde vertragingen grotendeels zullen verdwijnen. Ook de aansluiting op de treinen naar de Randstad verbetert. De maatregelen staan in de voorkeursvariant die is vastgesteld door de Provincie, ProRail en de gemeenten Montferland en Zevenaar.

Conny Bieze, gedeputeerde openbaar vervoer: door dit hele pakket van maatregelen, zorgen we samen voor een betrouwbare en snelle spoorverbinding tussen Arnhem en Doetinchem –Winterswijk. Voor de individuele reiziger maar zeker ook voor de economische aantrekkingskracht van de regio betekent dit heel veel. Ik ben er trots op dat we deze kwaliteit samen realiseren en ben ervan overtuigd dat hierdoor het vertrouwen van de reiziger in het openbaar vervoer toeneemt.

Opgetelde vertraging verdwijnt

“We wachten op de tegentrein’, is een hele gewone zin voor veel reizigers op dit traject. Op dit moment kunnen de treinen elkaar niet passeren doordat het grootste deel van het traject enkelspoor is. Een vertraging leidt dan tot meer vertraging. Ook voor de trein die de andere kant op gaat. Vertragingen tellen als het ware op. Door het aanleggen van een tweede spoor tussen Zevenaar en Didam hoeven de treinen op dit stuk niet meer op elkaar te wachten. Dit heeft een positief effect op het hele traject.

2 minuten: groot effect

De reistijd tussen Arnhem en de Achterhoek wordt 2 minuten korter, hierdoor wordt ook de aansluiting op de Intercity’s naar Utrecht en Nijmegen beter. De kortere reistijd betekent ook dat de trein in Arnhem langer de tijd heeft om te keren. Ontstaat er dan toch een vertraging, dan kan dezelfde trein toch weer op tijd naar Doetinchem of Winterswijk vertrekken. Vertragingen zullen hierdoor veel minder snel voorkomen en korter duren. Tot slot wordt een knelpunt in de dienstregeling opgelost. De treinen van Arriva hoeven in de toekomst niet meer 4 minuten eerder te vertrekken uit Arnhem wanneer de ICE naar Frankfurt rijdt.

Viaduct Hengelder

Onderdeel van het totale pakket aan maatregelen is ook het bouwen van een viaduct van de A12 ter hoogte van de nieuwe afrit Didam / Zevenaar-Oost (Hengelderweg). Hierover maakten Provincie en Rijkswaterstaat eerder afspraken. De bouw van het nieuwe viaduct is gekoppeld aan de verbreding van de A12 en de realisatie van de nieuwe afrit.

Opheffen overweg

ProRail en de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport bepaalden dat om veiligheidsredenen de huidige overweg in de Babberichseweg moet verdwijnen. Het extra spoor, de hogere snelheid en de schuine ligging maakten het opheffen van deze overweg noodzakelijk. Hier komt nu een fiets-en voetgangerstunnel. Op dit moment wordt er al gebouwd aan een tunnel voor fietsers en voetgangers in Zevenaar-Oost.

Planning en kosten

Provincie Gelderland en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu betalen gezamenlijk bijna 40 miljoen voor de het tweede spoor tussen Zevenaar en Didam, de maatregelen om de snelheidsverhoging mogelijk te maken en de nieuwe tunnel Babberichseweg.