Marc Geerts: "Groei moet wel naar buitenland verhuisd worden"

Marc Geerts: "Groei moet wel naar buitenland verhuisd worden"

Gisteren om 12:45

"De verdere groei van ons bedrijf zal niet meer in Belgie gebeuren: Wij worden verplicht om onze activiteiten naar Oost-Europa te verhuizen. Dat heeft niets te maken met zogezegd sociale fraude, maar met pesterijen en met economische logica."

MG

Dat zegt bedrijfsleider Marc Geerts van CG transportgroup in een gesprek met Flows. De aanleiding daarvoor is een vlammende open brief richting Karel Van Eetvelt in de inmiddels bekende openhartige en liederlijke Geerts-stijl. Aanleiding was het feit dat de gedelegeerd bestuurder van Unizo - aldus Geerts - de kilometerheffing verdedigt (Unizo heeft de kilometerheffing in de huidige vorm ook veroordeeld, red.).

In die brief schreef hij dat "wij als Corneel Geerts transportgroup met drie vestigingen in Belgie (...) onze activiteiten helemaal zullen verhuizen naar Slovakije en Bulgarije."

In een gesprek met Flows verduidelijkte en nuanceerde Geerts dat dreigement. "Het is een feit dat wij steeds meer activiteiten naar het buitenland overhevelen, maar dat heeft met de kilometerheffing op zich weinig te maken. De heffing zal immers door elke vrachtwagen moeten betaald worden, of die in Belgie is ingeschreven of in Roemenie of Bulgarije."

Industrie

"Eigenlijk zal de heffing de transporteurs niet zozeer treffen - ze moeten die wel doorrekenen aan de klant - maar wel de Belgische industrie raken. En ook de haven van Antwerpen zal klappen krijgen. Want als een verlader in Keulen moet kiezen tussen Antwerpen en Rotterdam om een container uit China in te voeren, dan zal zijn keuze snel gemaakt zijn. Vanuit Antwerpen moet de transporteur eerst de kilometerheffing betalen tot aan de Nederlandse grens, dan het Eurovignet voor vijftien kilometer Nederlandse autoweg en dan een stukje LKW-Maut. Vanuit Rotterdam betaalt hij enkel het Eurovignet en de Maut. De Nederlandse havens zijn dus duidelijk in het voordeel", aldus Geerts.

Wel zegt hij het niet te kunnen verkroppen dat de Belgische transporteurs niets in ruil krijgen voor de heffing. "De wegen blijven slecht en de congestie wordt niet opgelost. En we weten nog niets over welke compensaties wij misschien zullen krijgen."

Equivalent van drie Ford-scenario's.

Volgens Geerts zal de kilometerheffing dus niet noodzakelijk leiden tot meer uitvlagging. "Die wordt wel aangewakkerd door de Belgische en Vlaamse politiek, die te weinig doet aan de loonkosten. Het is kiezen tussen failliet gaan of uitvlaggen. Er gingen in Belgie op drie jaar jaar tijd 1.500 transportbedrijven failliet en 6.000 arbeidsplaatsen verloren. Dat zijn twee of drie Ford-fabrieken, maar daarover wordt gezwegen. Om te vermijden failliet te gaan, worden de Belgische transporteurs verplicht uit te vlaggen."

"Terloops: als Ford Genk sluit en de productie naar Turkije overhevelt is dat volgens de politiek een economisch correcte gang van zaken en geen sociale fraude. Maar als wij hetzelfde doen en Oost-Europese chauffeurs inzetten, dan zijn wij sociale fraudeurs."

En volgens Geerts is dat de kern van het probleem.

If you can't beat them...

"Al meer dan tien jaar bezitten alle grote internationale transportgroepen alleen maar opleggers en laten ze de tractie uitvoeren door Oost-Europese bedrijven. Zo konden ze prijzen aanbieden die 20% lager liggen dan die van de Belgen en verloren wij tender op tender. Wij moesten dus volgen: `if you can't beat them, join them' heeft mijn vader Corneel mij geleerd. Maar volgens de vorige staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez was dat sociale fraude, omdat wij in Oost-Europa geen `echte' vestigingen hadden. Hij heeft dan allerlei pestmaatregelen getroffen."

Volgens Geerts bleef er dan niets over dan niet alleen de tractie, maar ook meerdere kernactiviteiten zelf naar Oost-Europa over te hevelen. "In Bratislava (Slowakije), waar wij sinds 2006 een dochterbedrijf hebben, hebben wij nu 65 trekkers en werken vier personeelsleden. Sinds 1 januari 2014 zitten wij ook in Varna (Bulgarije) met 65 trekkers en - nu al - vijftien man. De hele backoffice is naar daar verhuisd: de planning, de commerciele activiteiten, de boekhouding, de tendering en noem maar op. Alleen de distributie, de klantendienst en enkele andere activiteiten die een directe communicatie met de Belgische klanten vragen, hebben wij nog in Belgie", zegt hij.

"Enkele jaren geleden hadden wij nog 150 of 200 man in Belgie. Nu hebben wij in onze drie vestigingen - Wijnegem, Harelbeke en Maasmechelen - nog ongeveer 25 bedienden, 25 distributiechauffeurs en enkele magazijniers. Vanwege Crombez zijn wij dus verplicht geweest om werkgelegenheid in Belgie af te bouwen en naar Bulgarije over te hevelen", sneert hij.

Ook de verladers

Dat commerciele activiteiten voor Belgische verladers vanuit Bulgarije worden georganiseerd, noemt hij geen probleem. Dat legt hij uit aan de hand van een voorbeeld. "Tot een tiental jaar geleden kocht een bekend chemisch bedrijf vanuit Herenthout de transporten aan voor Europese leveringen. Wij konden onderhandelen, hij kwam bij ons op bezoek om ons beter te leren kennen, enzovoort. Nu is dat voorbij: datzelfde bedrijf schrijft tenders uit. Niet vanuit Herenthout, maar vanuit Polen. Het maakt dus niets uit of het antwoord op de tender vanuit Wijnegem of Varna komt." Alleen voor de lokale bedrijven heeft hij nog commerciele mensen in Belgie.

Niet helemaal weg

"Wij blijven dus nog steeds actief in Belgie, maar enkel voor de depots, de distributie en de lokale klanten. Onze activiteiten in Belgie zullen niet meer of amper groeien. Wel die in Bulgarije en Slowakije. Dat heeft niets met sociale fraude te maken. Wij zijn geen fraudeurs - wat mijnheer Crombez ook moge beweren - maar het gaat om economische logica", aldus Geerts tot slot.