SKGZ erkend als buitengerechtelijke geschilleninstantie

De SKGZ erkend als buitengerechtelijke geschilleninstantie

Zeist, 9 juli 2015 – De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is vandaag door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen als buitengerechtelijke geschilleninstantie voor de basisverzekering en door de Minister van Financiën voor alle overige ziektekostenverzekeringen.

“De aanwijzing als geschilleninstantie is een erkenning dat de SKGZ voldoet aan de kwaliteitseisen van de overheid”, aldus Kees van Kranenburg, directeur SKGZ. Hij vervolgt: “Wij kijken continue hoe wij onze prestaties kunnen verbeteren. Deze aanwijzing stimuleert ons hierin nog eens extra.”

De aanwijzing vloeit voort uit de Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten die vandaag is ingegaan. Met deze wet wordt in Nederland de Europese richtlijn over alternatieve geschillenbeslechting ingevoerd. Ook wordt met deze wet uitvoering gegeven aan de Europese verordening over online geschillenbeslechting. Doel van de Europese regelgeving is te komen tot een goed werkend en voor consumenten duidelijk systeem van buitengerechtelijk geschillenbeslechting in de hele Europese Unie.

Laagdrempelige klachtenafhandeling

Klachtafhandeling via de SKGZ is voor de verzekeringsconsument laagdrempelig. Een advocaat of rechtskundig adviseur is niet verplicht. En de klacht kan eenvoudig via het digitale klachtenformulier in het Nederlands of Engels worden ingediend.

Online geschillenbeslechting

Begin 2016 komt er een Europees platform voor online geschillenbeslechting. Met dit Europese platform wordt het voor EU-consumenten nog eenvoudiger om grensoverschrijdende consumentengeschillen voor te leggen aan een buitengerechtelijke geschilleninstantie.

- Einde bericht -

Over de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie. Doel van de SKGZ is het helpen oplossen van problemen tussen de verzekerde en de zorgverzekeraar. De SKGZ doet dat door voorlichting, bemiddeling door de Ombudsman Zorgverzekeringen of door een bindende advisering door de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.