Controle recreatieverkeer


Controle recreatieverkeer

Laatste update:
13-07-2015 | 10:59

Leiden - Met het doel vakantiegangers veilig aan hun welverdiende vakantie te laten beginnen, controleerde de politie samen met de Rijksdienst voor het wegverkeer vrijdagmiddag 10 juli het recreatieverkeer langs de N11 bij Leiden.

Tussen 13.00 en 18.30 uur werd op het terrein van de provincie Zuid-Holland/Rijkswaterstaat aan de Rijksweg N11 te Leiden een controle gehouden specifiek
gericht op recreatieverkeer in verband met de start van de vakantie. De controle was met name gericht op bestuurders van voertuigen met daarachter een aanhangwagen, caravan of vouwwagen en voertuigen met fietsendragers en/of dakdragers. De ANWB Wegenwacht was aanwezig om kleine mankementen
direct te kunnen verhelpen, 3VO (voorheen Veilig Verkeer Nederland) deelde informatiemateriaal uit.

In totaal werden 45 voertuigcombinaties gecontroleerd net als 8 `gewone' voertuigen die de aandacht van de motoragenten trokken. Alle 53 bestuurders moesten een blaastest doen, niemand had teveel gedronken. Daarna werden alle combinaties gewogen om te kunnen zien of de grens van 10%
overbalding overschreden werd. De hoogst gemeten waarde was een overbelading van 13,5%. De bestuurders met een te grote belading hebben ter plaatse hun lading herverdeeld of deels achtergelaten, door bijvoorbeeld hun watertank te legen. Tot slot werd door medewerkers van de Rijksdienst voor
het Wegverkeer en de politie de technische staat van het voertuig onderzocht en de papieren gecontroleerd.

Er werden 6 processen-verbaal opgemaakt voor het ontbreken van de extra zijspiegels bij het vervoeren van een caravan. Een kentekenbewijs werd ingevorderd omdat een bestuurder rond reed met gladde banden, geen ruitensproeier, geen reflector en een slecht bevestigde koplamp. Daarnaast waren er
enkele processen-verbaal voor onder andere een onleesbaar chassisnummer, een niet goed werkende rem van een paardentrailer, een onjuist kenteken op een fietsendrager en een ontbrekende schokbreker.

Over het algemeen werd de controle door de gecontroleerde bestuurders als zeer positief ervaren, met name de weegmetingen waardoor de bestuurders precies op de hoogte waren van hun belading.