PostNL past kostentoerekening universele postdienst aan

Den Haag, 26 juni 2015 - Naar aanleiding van een verzoek van een postvervoerder over de aanbesteding van postdiensten door de gemeente Rotterdam heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vandaag een besluit op haar website gepubliceerd. In dat besluit verplicht ACM PostNL onder andere om meer informatie over een aantal door hem gehanteerde zakelijke tarieven en kortingen inzichtelijk te maken voor andere postvervoerders. PostNL is het niet eens met dit besluit. Facebook Tweet

PostNL is transparant. Maar die transparantie kent wel als logische grens het waarborgen van gezonde concurrentie. Door dit besluit krijgen andere postvervoerders vooraf inzicht in tarieven die PostNL aan zijn zakelijke klanten aanbiedt. Andersom krijgt PostNL dat inzicht niet van de andere postvervoerders, waardoor zij altijd een voorsprong hebben op PostNL in het bieden van tarieven aan klanten. Daarmee ontstaat er een ongelijk speelveld. Op termijn kan hierdoor geen sprake meer zijn van gezonde concurrentie en komt het gemeenschappelijke belang om het postvervoer voor alle Nederlanders betrouwbaar en bereikbaar te houden in gevaar.

De volumes op de postmarkt in Nederland dalen door substitutie naar digitale media. PostNL wil het postvervoer voor alle Nederlanders betrouwbaar en bereikbaar houden, ook op de lange termijn. Daar horen zorgvuldige spelregels bij die gezonde concurrentie waarborgen.

PostNL heeft bezwaar gemaakt tegen het besluit. In afwachting van de uitkomst daarvan, blijft het besluit van kracht.

Extra informatie

Over PostNL

Wij zijn PostNL. We zijn een onmisbare schakel tussen de fysieke en online wereld. We hebben het grootste netwerk voor brieven, pakketten en e-commerce in de Benelux. Door combinaties van slimme netwerken en digitale toepassingen bieden we waardevolle oplossingen aan onze klanten. We leven in een wereld waar digitale toepassingen een steeds grotere rol in ons dagelijkse leven spelen. Deze diensten ontwikkelen zich snel. We benutten onze vindingrijkheid om steeds nieuwe manieren te bedenken om afzender en ontvanger te verbinden. Als het eerste beursgenoteerde postbedrijf zijn wij een voorbeeld voor de rest van de wereld in het automatisch sorteren van brieven. Daarnaast speelt ons innovatieve pakkettennetwerk optimaal in op de wensen van de webwinkeliers. Buiten Nederland zijn we actief in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italie, Belgie en Luxemburg. Bij PostNL werken in totaal meer dan 56.000 mensen. In 2014 bedroeg onze omzet bijna EUR 4,3 miljard.