Nieuwe projectmanager Verruiming Twentekanalen

13-07-2015

Het project `Verruiming Twentekanalen fase 2' gaat richting de realisatiefase. Dat betekent dat het projectteam deels zal veranderen. Begin dit jaar volgde omgevingsmanager Sandra de Vries reeds Simone Houtman op. Afgelopen maand heeft ook projectmanager Joost de Jong zijn werk bij het project afgerond. Ger Vos heeft het stokje van hem overgenomen.

Waarom een personele wisseling?

Joost de Jong: `Binnen Rijkswaterstaat zijn infrastructurele projecten zo georganiseerd dat de planstudie wordt gedaan door de regionale diensten, zoals Rijkswaterstaat Oost Nederland waar ik in dienst ben. Hier zit de kennis over het gebied en de stakeholders. Deze kennis en relaties zijn nodig bij het maken van de plannen. De uitvoeringsorganisatie van Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het op de markt zetten van het project en de daadwerkelijke aanleg. Dat is de kracht van Rijkswaterstaat. We spreken op het juiste moment de juiste kennis aan. Overigens komt de omgevingsmanager ook tijdens de realisatiefase wel uit de regio. Hij of zij is immers verantwoordelijk voor de relaties met onze stakeholders.'

Je bent in 2012 begonnen bij de Verruiming. Eerst als omgevingsmanager en later als projectmanager. Waar ben je het meeste trots op?

`Ik ben erg trots op het MIRT2 besluit van de minister in december 2013. Dat besluit, dat het startsein was voor de verdere uitwerking van de plannen, is in hele korte tijd tot stand gekomen. Dit kwam voor een belangrijk deel door het draagvlak binnen de regio en de financiele garantstelling van de regionale overheden. Eind 2013 werd ook de Beter Benutten-deal gesloten tussen het rijk en 31 Twentse bedrijven. Zij spraken af dat er na de verruiming dagelijks 900 vrachtwagens van de weg worden gehaald en dat dat transport dan over water plaatsvindt. Het bedrijfsleven liet daarmee zien achter de verruiming van de Twentekanalen te staan. Ook Europa heeft zich gecommitteerd aan onze plannen door de toekenning van bijna 1 miljoen euro subsidie eind 2014.

De betrokkenheid in de regio is altijd in stand gebleven. Door zich te gaan organiseren laten partijen zien dat zij de verruiming belangrijk vinden. Bijvoorbeeld door de oprichting van het Gemeenschappelijk Havenbedrijf Twentekanalen. We hebben natuurlijk niets aan een verruimd kanaal zonder daarvoor geschikte havens. En dat besef is er dus heel goed. De regio voelt zich medeverantwoordelijk.'

Wat ga je nu doen?

`Ik heb een wetenschappelijke achtergrond. Mijn interesse en kracht ligt in het afwegen van belangen en effecten en daar een optimale oplossing voor te vinden. Het contact met onze stakeholders tijdens deze eerste fase van een project vind ik ook interessant. Er spelen vaak zulke tegenstrijdige belangen. Het is mooi om te proberen al die belangen te verenigen. Of, als dat niet lukt, een onderbouwd verhaal te hebben waarom niet.

Ik ga ook na de verruiming dus weer projecten doen die in de planfase zitten. Allereerst het project `Ligplaatsen Boven-IJssel' bij Giesbeek. We moeten daar nieuwe ligplaatsen creeren om te voldoen aan de eis dat er om de twee uur een plek moet zijn voor schippers om te rusten. Het project heeft een duidelijke link met de Twentekanalen. De ligplaatsen komen namelijk op een strategische plek om de corridor richting Twente verder te ontwikkelen.

Daarnaast ga ik me bezighouden met de plannen voor 2015-2021 voor de Kaderrichtlijn Water (KRW). De KRW is een pakket met natuurmaatregelen om de waterkwaliteit te verbeteren van de grote rivieren, maar ook van bijvoorbeeld de Twentekanalen.'

Wil je je opvolger nog iets meegeven?

`De relatie met onder andere de gemeenten blijft natuurlijk belangrijk. We moeten er tenslotte met elkaar voor zorgen dat de gehele corridor wordt opgewaardeerd. We moeten dus ook blijven kijken naar de raakvlakken van het project. Niet alleen focussen op onze scope, maar ook blijven meekijken met geplande verbeteringen van bijvoorbeeld sluizen, bruggen en havens.'

Ger Vos, welkom bij het project. Kun je iets vertellen over je achtergrond?

`Ik ben ooit in 1979 begonnen bij de afdeling Waterbouw. Mijn eerste grote project was de voorbereiding van de inpoldering van de Markerwaard. Dat is uiteindelijk nooit gerealiseerd, maar we hebben wel heel veel leerervaringen opgedaan. Bijvoorbeeld op het gebied van kwel en infiltratie. Kennis die ik in mijn huidige werk ook nog steeds toepas en ook bij de verruiming kan gebruiken. Mijn eerste project heeft me ook geinspireerd om meer te leren over vloeistofmechanica. Inmiddels geef ik al jaren les in dit vak bij de Stichting Wateropleidingen. Dat is ook ontzettend leuk om te doen. Lesgeven houdt me scherp en mijn kennis up-to-date.

Bij Rijkswaterstaat was ik de afgelopen jaren betrokken bij het verruimen van het Julianakanaal in Limburg. Het kanaal heeft veel gelijkenissen met de Twentekanalen en ook de verruimingswerkzaamheden hebben meerdere raakvlakken. Het Julianakanaal is bijvoorbeeld ook aangelegd in de jaren '30. Dus met weinig machinale middelen. Tijdens de aanbestedingsfase hadden marktpartijen hier veel vragen over hoe er in de jaren '30 werd gebouwd, welke materialen toen werden gebruikt, etc.. Ik neem onder andere deze kennis nu mee, maar het projectteam Twentekanalen heeft er ook al veel onderzoek naar gedaan ten behoeve van het aanbestedingsdossier. De aannemer zal over dit onderwerp echter ook zijn eigen kennis moeten meenemen of opdoen.'

Waarom de keuze voor projecten in uitvoering?

`Ik vind het heerlijk als het moment aanbreekt dat we de handen uit de mouwen gaan steken en gaan bouwen. Dat er echt iets tastbaars ontstaat buiten. En dat we, in geval van de verruiming van de Twentekanalen, over circa vijf jaar kunnen zeggen `het project is geslaagd'. Voor mij geldt daarbij: een tevreden opdrachtgever is belangrijk, maar een tevreden omgeving nog veel belangrijker. Daar doen we het voor. Ik wil dat we straks tegen elkaar kunnen zeggen, dat hebben we maar mooi samen bereikt. Twente is beter ontsloten voor beroepsvaart, er zijn nog steeds volop mogelijkheid om te recreeren en gemeenten kunnen hun havens verder ontwikkelen.'

Hoe ga je je de verruiming van de Twentekanalen eigen maken?

`Joost en ik hebben de afgelopen twee maanden natuurlijk een intensieve overdracht gehad. Ook de komende tijd blijft hij nog op de achtergrond aanwezig. Hij heeft zoveel kennis van het gebied, dat is niet 1, 2, 3 overgedragen. Mijn start valt in een ideaal seizoen. Deze zomer ga ik samen met mijn vrouw veel in de regio fietsen om de omgeving goed te leren kennen. Met o.a. Joost plan ik nog een keer een vaartocht om ons projectgebied ook vanaf het water te kunnen bekijken. Ook wil ik natuurlijk op korte termijn kennis gaan maken met stakeholders waarmee ik te maken ga krijgen, zoals de gemeenten en het havenbedrijf. Ook dat zullen Joost en ik nog deels samen doen. Belangrijke bespreekpunten zijn dan voor mij wat ze van mij kunnen verwachten en ik van hen.'

Contact met de regionale partijen is dus belangrijk voor je als projectmanager?

`Jazeker. Joost heeft een hele goede basis gelegd. Ik ga me er natuurlijk hard voor maken om alle contacten te onderhouden. Dat doen we overigens natuurlijk straks samen met de aannemer. Daar waar Joost en de omgevingsmanager veel gesprekken hebben gevoerd over wensen en belangen, zal mijn rol grotendeels informerend zijn. De fase dat betrokkenen een bijdrage konden leveren aan het ontwerp, in de vorm van eisen in het contract voor de aannemer, is immers zo goed als afgerond. Mochten er onvoorziene problemen ontstaan dan gaan we natuurlijk wel samen met de regio naar een oplossing kijken. Ook de hinder tijdens de werkzaamheden, bespreken we met relevante partijen en stemmen we af met andere werkzaamheden.'

Waarmee ga je als eerste aan de slag?

`Onze prioriteit ligt nu bij het voorbereiden van het besluit van de minister om te gaan realiseren (MIRT3-besluit). Dat besluit verwachten we nog dit jaar. Het aanbestedingsdossier is onderdeel van de stukken. Na het besluit zetten we, conform huidige planning, in 2016 het contract voor de aannemer op de markt. Wensen van betrokkenen en belanghebbenden zijn hierin meegenomen. En er is goed nagedacht over alle vereiste en mogelijke aanpassingen. Zodat het kanaal zeker vijftig jaar weer up-to-date is en de onderhoudskosten zo laag mogelijk zullen zijn.

Het in de voorbereiding goed afdichten van de plannen is voor mij heel belangrijk. Dat hebben Joost en zijn team goed gedaan. Het is nu aan mij om toezeggingen ook waar te maken en afspraken na te komen. Om de omgeving mee te blijven nemen en tevreden te houden. Dit wil ik ook overbrengen op de aannemer. Hij is niet alleen voor ons aan het werk, maar voor de hele regio.'

Lees meer over het project 'Verruiming Twentekanalen fase 2' op de projectpagina Twentekanalen: verruimen vaarweg.