Raad van State spreekt zich uit over Tracebesluit A27/A1

Verloop aanbesteding A27/A1

14-07-2015

De Raad van State heeft op 10 juni een tussenuitspraak gedaan. Hierin geeft zij opdracht aan de Minister en daarmee aan Rijkswaterstaat om het Tracebesluit A27/A1 naar aanleiding van twee beroepsgronden nader te motiveren. Wat houdt dit in? Daarnaast is Rijkswaterstaat in mei gestart met de aanbesteding. Hoe verloopt dat verder?

Filevorming op de weg, met boven weg borden zichtbaar met aangepaste snelheid van 50 km/u.

Beroep

Belanghebbenden die een zienswijze op het ontwerptracebesluit hadden ingediend, konden in de periode van 12 september tot en met 23 oktober 2014 beroep instellen. Op 18 maart heeft de zitting plaatsgevonden. De Raad van State heeft op 10 juni een tussenuitspraak gedaan. Hierin geeft de Raad opdracht aan de Minister en daarmee aan Rijkswaterstaat om het tracebesluit met betrekking tot twee beroepsgronden te verbeteren. De volledige uitspraak is te raadplegen op de website van de Raad van State.

De Raad van State beoordeelt als onafhankelijke rechterlijke instantie alle 29 beroepen individueel en bepaalt of het beroep gegrond is. De beroepen hebben onder meer betrekking op de gewijzigde aansluiting Bilthoven, de knip met de Ring Utrecht, geluid en geluidsschermen en luchtkwaliteit. Wanneer alle beroepen ongegrond worden verklaard, blijft het tracebesluit in stand en wordt daarmee onherroepelijk. In de tussenuitspraak heeft de Raad van State haar eindoordeel uitgesteld in afwachting van de nadere motivering over twee beroepsgronden. De Raad van State besluit waarschijnlijk in het laatste kwartaal van 2015 of het besluit in stand blijft.

Wat houdt de tussenuitspraak in?

Ten eerste dient Rijkswaterstaat de geluidmaatregelen in het tracebesluit aan te vullen met betrekking tot het aanbrengen van absorberend materiaal aan de westzijde van het geluidsscherm Hollandsche Rading West. Rijkswaterstaat heeft tijdens de zitting aangegeven dat deze extra maatregel al gepland is, maar niet verwoord was in het tracebesluit. Deze wijziging wordt nu doorgevoerd, zodat de waarden weer voldoen aan het akoestisch onderzoek.

Ten tweede heeft de Raad van State Rijkswaterstaat gevraagd te motiveren dat bij een woning van een appellant in Groenekan geen onaanvaardbare geluidhinder zal ontstaan als gevolg van reflectie van het spoorgeluid tegen het geluidsscherm langs de A27.

Wat kunt u nu verwachten?

De Minister zal het tracebesluit op de genoemde twee punten in de tussenuitspraak herstellen door middel van een wijzigingsbesluit. Dit dient binnen 6 weken te gebeuren, dus uiterlijk 22 juli.

Hoe verloopt de procedure verder?

De wijziging van het tracebesluit gebeurt binnen de lopende beroepsprocedure. Het wijzigingsbesluit wordt gepubliceerd en staat voor belanghebbenden open voor beroep voor zover het de inhoud van de wijziging betreft. Het lopende beroep van de appellanten, geldt automatisch ook tegen het wijzigingsbesluit. In de einduitspraak besluit de Raad van State ook over het wijzigingsbesluit.

Wat betekent een tussenuitspraak?

Een tussenuitspraak houdt in dat de wijziging van het tracebesluit gebeurt binnen de lopende beroepsprocedure. In de einduitspraak spreekt de Raad van State zijn definitieve oordeel uit, ook over het wijzigingsbesluit. De consequenties van de tussenuitspraak gelden voor de Minister.

Verloop aanbesteding A27/A1

Rijkswaterstaat is met de aanbestedingsprocedure gestart om een geschikte marktpartij te vinden. De eerste stap in deze procedure was de aankondiging voor marktpartijen op 6 mei 2015. De gehele aanbestedingsprocedure duurt ruim een jaar. Rijkswaterstaat verwacht rond de zomer van 2016 de marktpartij bekend te kunnen maken. Vanwege de lange termijn van deze aanbestedingsprocedure heeft Rijkswaterstaat deze nu al opgestart.

Het project A27/A1 is als een DBFM-contract in de markt gezet. Dit houdt in dat de marktpartij verantwoordelijk is voor ontwerp, realisatie, financiering van het project en na realisatie gedurende 25 jaar verantwoordelijk is voor het beheer van de verbrede A27 en A1.

Marktpartijen die mee wilden doen met de aanbesteding van de A27/A1 moesten uiterlijk 19 juni 2015 hun verzoek tot deelneming indienen. Vijf consortia hebben zich gemeld. Na de zomer van 2015 zal de aanbesteding verder gaan. Vanwege het beperken van transactiekosten zal Rijkswaterstaat het aantal partijen nog dit jaar terugbrengen tot drie. De drie partijen die in de eerste fase van de aanbesteding de beste plannen hebben ingediend mogen door naar de volgende fase en een definitieve inschrijving indienen. Bij de beoordeling van de plannen wordt gekeken naar de prijs, minimale hinder voor de weggebruiker, omgevingsbewustzijn en duurzaamheid. Het gaat er hier bijvoorbeeld om in hoeverre de marktpartij er in zijn plannen in slaagt de duur en intensiteit van bouwhinder tijdens de uitvoering te beperken. En in hoeverre hij aantasting van de natuur kan beperken en de natuurkwaliteit kan verbeteren.

Kijk voor meer informatie over het project A27/A1 op de projectpagina A27/A1: aanpassing aansluiting Utrecht-Noord - knooppunt Eemnes - aansluiting Bunschoten-Spakenburg.