Einde van supermarktformule C1000


Dit weekend sluit in Ulft de allerlaatste C1000-winkel zijn deuren. Daarmee komt een einde aan de supermarktketen die als geen ander wist wat er leeft bij `de gewone man'. C1000 had een no-nonsense uitstraling en dat werd benadrukt met de slogan `Geen fratsen, dat scheelt'.

Op 24 november 2011 maakte winkelbedrijf Jumbo bekend dat zij supermarktketen C1000 had overgenomen. Het nieuws kwam redelijk onverwacht, want C1000 was op dat moment een succesvolle formule met meer dan 400 winkels en een ijzersterk imago. Toch besloot Jumbo om de formule op te heffen. Het
overeind houden van twee sterke formules, met afzonderlijke reclames, aparte huismerken en aparte vrachtwagens was volgens Jumbo kostentechnisch onhoudbaar. Een klein deel van de C1000-winkels werd doorverkocht aan Albert Heijn en Coop, maar veruit de meeste winkels - zo'n 300 - gingen over
naar Jumbo. Dat betekende wel dat supermarkten moesten worden verbouwd en contracten moesten worden aangepast. Gelukkig kregen ondernemers daar voldoende tijd voor. En de adviseurs van Vakcentrum Bedrijfsadvies hielpen op de achtergrond bij het opstellen van nieuwe overeenkomsten.

Marktontwikkelingen
Het verdwijnen van de formule C1000 sluit aan bij een ontwikkeling die al langer aan de gang is. De afgelopen vijftien jaar zijn er immers al tientallen supermarktnamen van het toneel verdwenen. Bekende namen zoals Edah en Super de Boer, maar ook minder bekende zoals Golff en Groenwoudt. Voor
ondernemers valt er steeds minder te kiezen. Aan de ander kant zijn er ook al wat voortekenen van nieuwe concepten zichtbaar. En komt de online food verkoop steeds beter op gang. De supermarktbranche blijft dus een branche die in beweging is.