Beoogd opdrachtnemer fietsbrug en natuurverbinding Nigtevecht bekend


28 juli 2015 - Nieuwsartikel

Ballast Nedam Infra is als beoogd opdrachtnemer uit de bus gekomen bij de aanbesteding voor de nieuwe fietsbrug en natuurverbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal ten zuiden van Nigtevecht.

De provincie Utrecht heeft het project fietsbrug en natuurverbinding Nigtevecht volgens de Best Value methodiek aanbesteed en de opdrachtnemer zal het project ook op basis van de Best Value methodiek realiseren. Dit betekent onder andere dat de expertise van de opdrachtnemer centraal staat en
deze in de lead is. Bij dit Best Value project spelen de projectdoelstellingen: het creeren van maximaal draagvlak bij omgeving en gebruikers, duurzaamheid en onderhoud een grote rol. De komende maanden zal Ballast in een zogenoemde concretiseringsfase de aanbieding verder uitwerken.
Opdrachtnemer geeft dan inhoud aan zijn aanbieding en opdrachtgever toetst dit aan hetgeen uitgevraagd is. Pas als dit vastgesteld is zal tot opdrachtverlening worden overgegaan. Vooruitlopend op deze opdrachtverlening zal beoogd opdrachtnemer met een zogenaamde PPBS (Publiek Private Buurt
Samenwerking) een inventarisatie uitvoeren van ideeen van omgevingspartijen als inbreng voor ontwerp en uitvoering van het project. Informatie hierover zal de komende tijd worden verstrekt via website www.fietsbrugnigtevecht.nl maar ook publicatie in de lokale en regionale media.

Bestemmingsplan naar raad

In het najaar legt het college van burgemeester en wethouders het bestemmingsplan ter vaststelling voor aan de gemeenteraad. Dan heeft Ballast zijn ontwerp verder uitgewerkt en gedeeld met omgevingspartijen. De raad kan zich dan een concreter beeld vormen van hoe het bestemmingsplan wordt
toegepast.

Honderd meter fietsbrug

Het project omvat ontwerp en realisatie van een ruim honderd meter lange fietsbrug met een doorvaarthoogte van tien meter. Tevens wordt er een natuurverbinding aangelegd. De natuurverbinding bestaat uit fauna-uittreedplaatsen in het Amsterdam-Rijnkanaal en natuurstapstenen aan weerszijde van
het kanaal. Deze dienen om leefgebieden in Vinkeveense- en Loosdrechtse Plassen en het Naardermeer te verbinden. Andere barrieres als rijksweg A2 en het spoor zijn al op verschillende plaatsen voor fauna passeerbaar gemaakt. De aanpak van de barriere van het Amsterdam-Rijnkanaal is daarom
extra belangrijk.
Daarnaast bevat de opdracht twintig jaar onderhoud van de fietsbrug en drie jaar van de natuurverbinding. Rijkswaterstaat, de provincies Utrecht en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam financieren dit project.

Sluitstuk fietsroutes

Fietsers kunnen over enkele jaren bij Nigtevecht via een fietsbrug het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken. De fietsbrug zorgt voor meer recreatiemogelijkheden en betere bereikbaarheid. De brug is het sluitstuk tussen recreatieve fietsroutes langs de Hollandse Waterlinie en de Stelling van
Amsterdam. Voor fietsers uit Nigtevecht worden station Abcoude en de scholen en werkgebieden in de regio Amsterdam beter bereikbaar.

Dieren kunnen door de natuurlijke oevers zwemmend het kanaal oversteken. Dit vergemakkelijkt de uitwisseling van fauna tussen de natuurgebieden en versterkt de natuur. Een project van de provincies Utrecht en Noord-Holland, de gemeenten Stichtse Vecht en De Ronde Venen en Rijkswaterstaat.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tweet
Deel