Nederlander krijgt 65 berichten per dag via WhatsApp


's-HERTOGENBOSCH, 20150728 -- WhatsApp is nog steeds erg populair. Nederlanders krijgen gemiddeld 65 berichten per dag. Negen op de tien smartphonebezitters hebben de app geïnstalleerd. Vier op de tien whatsappers gebruiken de dienst ook voor zakelijke doeleinden. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.372 Nederlandse consumenten.

WhatsApp op 90% van alle smartphones

Maar liefst negen op de tien smartphonegebruikers hebben WhatsApp geïnstalleerd. Deze meest gebruikte messenger app staat zelfs bij acht op de tien Nederlanders in het favoriete dock of op het eerste scherm. De blauwe vinkjes, die dienen als leesbewijs, zijn niet altijd populair. Sinds de functie bestaat heeft één op de acht gebruikers deze inmiddels uitgeschakeld. 

Verschil tussen ontvangen en versturen

Gemiddeld ontvangen we 65 berichten per dag en versturen we er 30. Vooral bij 18 tot 34-jarigen wordt de app intensief gebruikt. Zij versturen gemiddeld 60 berichten per dag en ontvangen er 150. Whatsappers zitten in gemiddeld 7 groepen waardoor het aantal ontvangen berichten vrijwel altijd hoger ligt dan de verstuurde berichten. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar zitten zelfs in gemiddeld 10 groepen. Het versturen van geluidsfragmenten is minder populair. Slechts 18% stuurt af en toe een geluidsfragment. 

Zakelijk gebruik vooral populair onder jongeren

Vier op de tien (38%) gebruikt WhatsApp ook zakelijk. Zakelijk gebruik is vooral populair onder 18-34 jarigen, waarvan 48% WhatsApp ook zakelijk gebruikt. Dertien procent is negatief over deze ontwikkeling. Het zou de balans tussen werk en privé kunnen verstoren en het komt niet professioneel genoeg over. 

"Ik gebruik WhatsApp niet zakelijk omdat dit niet gebruikelijk is binnen mijn bedrijf" Chris uit Renesse

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.372 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Daarvan was 84% (n=1.132) in het bezit van een smartphone. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse populatie.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos).