The Guardian roemt fietsbeleid gemeente Groningen


De Britse kwaliteitskrant The Guardian besteedde op woensdag 29 juli op zijn website uitgebreid aandacht aan het fietsbeleid van onze gemeente. De krant schrijft vol verwondering over de stad waar liefst "61 procent van alle verkeersbewegingen per fiets plaatsvindt" en waar plannen zijn voor
verkeerslichten met regensensoren en verwarmde fietspaden. "This might sound like science fiction to you, but in Groningen it will soon be everyday reality", zo schrijft de krant.

De krant zou verwachten dat het gemeentebestuur tevreden is met de statistieken. "Maar er zitten alweer nieuwe plannen in de pijplijn om fietsen zelfs nog meer te stimuleren." In het artikel komt onder meer wethouder Paul de Rook aan het woord. "De fiets is de nummer 1-manier van vervoer in
het centrum van Groningen. Maar we moeten moeite doen om dat zo te houden, omdat ons inwonertal groeit en de publieke ruimte flink onder druk staat. We willen dat fietsen echt onderdeel wordt van de lokale trots."

Verkeerscirculatieplan
The Guardian ziet in verkeerscirculatieplan uit de jaren '70 de basis van het huidige geslaagde fietsbeleid. Dit destijds omstreden van oud-wethouder Max van den Berg plan perkte het autoverkeer in de stad fors in. De krant citeert ook Jacques Wallage, zijn opvolger als wethouder. Hij zegt:
"We waren onze tijd vooruit."

Bedreigingen
De winkeliers dachten daar toen heel anders over, Wallage ontving bedreigingen. "Ik heb een lange carriere gehad in de politiek, ik was staatssecretaris met een politiek gevoelige portefeuille." Maar de tijd van het verkeerscirculatieplan was "de enige periode dat ik politiebescherming nodig
had."

Levendigheid
The Guardian zocht ook Max van den Berg op die het controversiele plan invoerde. "Onze visie was een kleurrijke en compacte stad." Die levendigheid is gelukt. "Groningen trekt meer bezoekers dan eerder, zelfs van buiten de provincie en Duitsland. Ik woon zelf in het centrum en nu oogst ik wat
ik ooit zaaide."

Pro-fiets
Paul de Rook: "In de jaren '70 werd het plan gezien als een anti-auto maatregel, nu zien we het als een pro-fietsmatregel." Volgens The Guardian is het beleid zo succesvol dat voetgangers regelmatig aangereden worden door fietsers en de overlast van geparkeerde fietsen tot klachten leidt.

Bussen
Het artikel stipt ook nog even het beleid aan om bussen in de nabije toekomst van de Grote Markt te weren. "Er is interessant genoeg nauwelijks debat over. Zelfs de winkeliers schijnen het een goed idee te vinden."

Lees het volledige artikel op www.theguardian.com.

Gepubliceerd op: 30-07-2015 10.05 uur; Laatst gewijzigd op : 30-07-2015 10.20 uur