Consument kiest te duur internetabonnement door gebrek aan kennis

Den Haag, 30 juli 2015 - De Nederlandse consument weet vaak niet wat hij exact nodig heeft wanneer het aankomt op een internetabonnement. Meestal wordt gekozen voor een abonnement met laagste prijs of met de hoogste specificaties en niet voor een abonnement dat voorziet in de juiste behoeften. Dat blijkt uit de nieuwe service Dienstenwijzer.com die consumenten adviseert op basis van hun persoonlijke gebruik.

'Mevrouw Bruins had een internetabonnement met een snelheid van 60 Mbps. Dat had ze gekozen omdat ze met haar tijd mee wilde gaan en dus had ze niet voor het kleinste pakket gekozen. Toen ze Dienstenwijzer.com had ingevuld bleek dat voor haar een snelheid van 40 Mbps ruimschoots voldoende was. Ze stapte dus over naar een minder snel abonnement en bespaarde op die manier zo'n Euro 120 euro per jaar', aldus oprichter van Dienstenwijzer.com Martijn Luyten.

'Dienstenwijzer.com stelt de behoefte van de consument centraal in plaats van de abonnementen van de aanbieders wat andere websites meestal doen. Het advies van Dienstenwijzer.com wordt bepaald aan de hand van een aantal eenvoudige vragen over de manier waarop consumenten gebruik maken van internet, hoe ze tv-kijken en wat hun belgedrag is. Alles in begrijpelijke taal zonder vaktermen. De dienst is te vergelijken met de Stemwijzer voor de verkiezingen,' aldus Martijn.

Het advies geeft voor internet, tv en vast bellen aan welk type abonnement het best aansluit bij het gedrag van de consument. Uit analyse van Dienstenwijzer.com -gebruikmakend van de Telecommonitor Q3 2014 van de Autoriteit Consument & Markt- blijkt dat minimaal 16% van de Nederlanders op basis van hun persoonlijke situatie een te hoge internetsnelheid heeft en daarmee een te duur internetabonnement.

Dienstenwijzer.com is een website die is geoptimaliseerd voor mobiele telefoons. Voor een snel advies is het dus niet nodig om een app te installeren.