Systematische literatuurreview; over leren in student-run clinics


Systematische literatuurreview; over leren in student-run clinics

13 augustus 2015

Student-run clinics (SRCs) zijn poliklinieken waar studenten in teams uit verschillende jaren zorg aan vooral onverzekerde pati*nten bieden.

Studentuitkomsten van SRCs zijn dat studenten positief zijn over deelname: er is echter weinig objectief onderzoek gedaan naar effecten op kennis en vaardigheden. De zorg geleverd in SRCs lijkt redelijk en soms zelfs vergelijkbaar met verzekerde zorg. Dit zijn de resultaten van de
systematische literatuurreview die wij hebben verricht naar de effecten van SRCs op studenten en pati*ntuitkomsten. Voor deze review zijn totaal 42 artikelen gencludeerd. Studentuitkomsten op de mening c.q. houding van studenten waren positief: studenten waardeerden de ervaring.

Studentuitkomsten op vaardigheden en kennis zijn vooral gebaseerd op meningen. Studenten geven zelf een verbetering van enkele vaardigheden aan (bijvoorbeeld anamnese en lichamelijk onderzoek) en dat ze de SRC als erg leerzaam hebben ervaren. Studentuitkomsten op geleverde kwaliteit van zorg
(bijvoorbeeld hypertensie en diabetes) blijken redelijk en soms zelfs vergelijkbaar met reguliere (verzekerde) zorg.

Gezien het theoretische voordeel van deelname aan SRCs en het ontbreken van overtuigend bewijs zal verder gericht onderzoek moeten worden verricht naar echte leereffecten door deelname aan SRCs. Dit onderzoek kan het beste gebeuren op een plek waar niet de (onverzekerde) pati*nt maar leren met
verantwoordelijkheid voor pati*ntenzorg centraal staat. Dit veelbelovende concept kan bijdragen aan optimaal contextgebonden leren en daarmee het verbeteren van medisch onderwijs.

Tim Schutte, MD, afdeling Interne geneeskunde, sectie farmacotherapie
Gepubliceerd als: Schutte T et al. Learning in student-run clinics: a systematic review; Medical Education 2015: 49: 249*V263 doi: 10.1111/medu.12625, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25693985

bron: Origineel