Kwaliteit hulp bij het huishouden: geen verschillen tussen gemeentes


13-08-2015
NIVEL: CQI Hulp bij het huishouden

Clienten hebben in het algemeen goede ervaringen met hulp bij het huishouden. Vanaf 2007 zijn gemeentes in toenemende mate verantwoordelijk voor de hulp bij het huishouden. Dit zou kunnen leiden tot verschillen tussen gemeenten. Onderzoek onder 4.439 clienten laat echter geen verschillen zien
tussen gemeentes in de ervaren kwaliteit van de hulp bij het huishouden.


"De zorg dat burgers in de ene gemeente betere ondersteuning krijgen dan in de andere is op dit moment ongegrond", legt NIVEL-onderzoeker Dolf de Boer uit. De dataverzameling heeft eind 2014 plaatsgevonden onder 47 verschillende zorgaanbieders in 41 gemeenten. Daarmee geeft dit onderzoek een
beeld van de effecten van decentralisatie en vormt het tegelijkertijd een nulmeting die kan worden gebruikt bij het monitoren van de effecten van de huidige stelselwijziging.

Grotere rol gemeenten
Vanaf begin 2015 hebben gemeentes een nog grotere rol gekregen bij de ondersteuning van kwetsbare mensen. Dat maakt het extra belangrijk om goed in de gaten te houden hoe het staat met de kwaliteit van de hulp bij het huishouden. Vooral de mate van deskundigheid van de hulp bij het huishouden
en de kwaliteit van de afspraken lijken gemeente-afhankelijk zijn.

Zelfredzaamheid van clienten
De ervaringen van clienten met hulp bij de huishouding zijn tweejaarlijks getoetst. De goede ervaringen die clienten in 2014 rapporteerden komen overeen met eerdere periodes. Een opvallend verschil echter was dat de clienten die deelnamen aan het huidige onderzoek ouder en minder gezond waren
in vergelijking met de deelnemers in voorgaande jaren.

Subsidient
Ministerie van VWS